Blint fält

En annan reflektion jag gör efter läkarbesöket är att det finns ett blint fält som vi inte pratar om. För omväxlings skull uppskattar jag detta. Normalt brukar jag vilja få hela fältet i belysning.

Vi pratar aldrig om oddsen för överlevnad. Vi nämner inte hur drastiskt oddsen försämras om den otrevliga tumören är en T2a. Vi pratar aldrig om de högst troliga recidiven (återfallen). Jag är ju gubevars påläst, så jag vet. Och det räcker så bra.

Av det här blinda fältet blir jag inte osäker. Tilliten till blifrisksystemet naggas inte i kanten av detta. Det är som en tyst överenskommelse. Jag tror det är bra att fokusera på det möjliga och det konstruktiva. Och skulle jag vilja fördjupa mig i oddsens scenario, så skulle jag nog få det med. Men det vill jag inte. Jag spelar så gärna med i spelet med det blinda fältet. All sanning gynnar inte tillfrisknandet.

Vi pratar bara om vad som kan göras. Jag märker också en villja att hjälpa till med det som går att hjälpa till med just nu, t ex Vill du inte ha lite medicin för trängningarna? Du kan välja den och den smärtstillande sorten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0