Leve leverpastejen

Jag är alldeles överväldigad. Och snurrig.

Med glatt besked om att min cancer numera är en o-cancer och förfrågan om att visa prov på min musik på nätet är det bara för mycket. Himla kul. Det är så kul så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag blir alldeles rastlös och vimsig.

Jag har inte en aning om hur man lägger ut musik. Jag vet inte ens hur man läger in den, dvs hur den blir digital. Det får bli ett lärprojekt modell större. Noter kan jag ju scanna in och lägga ut som bild, men det var väl inte det som efterfrågades.

För att inte få hybris och lätta ifrån marken väljer jag att skriva om något verkligt och konkret . Det blir ett recept på julpastej, som svärdottern frågade efter. Den har blivit tradition hos oss och min dotter brukar numera göra den, sedan den äldre generationen förlorat sådana förmågor. Den brukar få ett och annat stånk och stön från julbordets gäster. Så här gör du den.

400g bakad bredbar leverpastej

1 msk smör

1 liten gul lök, hackas fint

100 g färska champinjoner, hackas fint

3 ansjovisfiléer

1 msk ansjovisspad

1 ½ dl grädde

2 krm malen vitpeppar

1 msk konjak

 

Fräs smör, lök och champinjoner. Blanda i övriga ingridienser till en slät massa. Vila i kylskåp minst ett dygn. Avnjut.

Idag åker vi upp till en gård intill en stad uppströms älven. Där bor mågämnets mamma BF med sin nye man BÖ. Vi ska julpyssla tillsammans. Och övernatta. De mina ska göra tunnbröd, pepparkakshus och bajskorvar. De senare innehåller spritindränkt torkad frukt, mandelhack och marsipan i en förföriskt god chokladdraperad kladdig smet. De är väldigt lika sitt namn. Själv tänkte jag pyssla med julrim och årskrönika - som alltså har chans att bli klar före jul, trots allt.

Det finns ingen hejd på hur trevligt det ska bli. Jag gänner mig som Snobben, som dansar runt skuttandes och som slår ihop fötterna i luften. Stup i ett.

Leve frisktänket. Leve den svenska friskvården. Leve allt stöd jag fått och får. Leve leverpastejen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0