Min blåsa i tanken

Nu är det bara någon timme innan den kära invasionen. Då är fyra av de mina installerade för julen i mitt hem. Det ska bli sååå mysigt.

 

Samtidigt gruvar jag mig. Min rehabilitering går så långsamt. Träligt. Jag är groggy och trött. Känner både det ena och det andra, som jag inte ska gå in på närmare, men jag kan säga att det ger näring till trista fantasier. I botten för fantasierna ligger väl alla de där prickarna i min blåsa som syntes under senaste operationen - min blåsa kunde ju varken frias eller fällas.Och ett ovant rossel från lungornas djup. Det ger näring för trista tankar.

 

När tankarna far iväg, så är jag full i elak cancer som börjar löpa amok. De har spridit sig i buken ända till nedre delen av mina lungor. I fantasierna är jag full av recidiv och det vet jag vad det innebär. Då är oddsen att överleva några år i det närmaste obefintlig för mig.

 

Jag vet att det här är fantasier. Jag vet att jag inte mår bra av dem. Men det är inte så lätt att kontrollera tankarna faktiskt. Inte när det finns en lång rad kroppsliga förnimmelser som väcker frågor om hur det står till i mig, egentligen.

 

Jag förstår att det här är en del av resan jag är på. Umgänget med tankar på ett starkt förkortat liv. Snart väntar annat umgänge. Det ska bli sååå mysigt.

 

Mitt under skrivande blogg, ringde läkaren KÅ. Jag hade mailat om mitt lungrossel. Hon vill röntga lungorna i morgon för att se om jag har tuberkulosprickar på lungorna. Har jag det ska jag äta tuberkulosmedicin i ett halvår. Och vara lite medtagen av det. Dessutom blir fortsatt BCG medac-behandling inte en självklarhet för mig i framtiden.

 

Hon går -  liksom jag - och tänker att det kanske trots allt är bättre att ta bort blåsan. Vi är överens om att det är potentiellt farligt att ha blåsan kvar. Men hon är inte villig att fatta beslut om det idag. Hon vill ha svaren från patologen först. Och blåsor såna som min håller de stenkoll på. Så länge den finns kvar alltså.

 

Hon sa också att det inte bara är jag som kommer att umgås med min blåsa under julhelgen. Även hon kommer att göra det. I tanken.

 

Nu är fantasierna om cancer som löpt amok och spridit sig till lungorna borta. Det är på sin höjd tuberkulos, jag har! Stön.


Kommentarer
Postat av: liberum-weto

TBC har vi nästan alla, men det är bara hos ca 10% som det utvecklas till sjukdom. TB kan mycket väl ha kommit som följa av ev strålning eller andra åtgärder som påverkat immunförsvaret. TB tar tid att fixa, men är normalt bara extra börda. Prickar på lungor behöver dock inte var något alls, så vänta med stönet tills du verkligen vet.
Mina lungor lät som en havererad T-Ford ett tag, men när alla mediciner avslutats är de åter som en upptrimmad Fiat.

2007-12-19 @ 18:18:59
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0