Snabba ryck

I morse (måndag morgon) ringde jag till Bli-frisk-huset för att boka en tid för kompletterande samtal med min läkare. Fick tid redan idag och tog min kollega G med mig. Vi var där kl 13 och kom in för samtal först 16.30. Den väntan var väl värd besväret. Samtalet tog drygt 1 1/2 timme.

Vi tittade noggrannare på olika scenarios. Om det är den ena eller den andra eller flera sorters tumörer, olika djupt sittande, olika aggressivitet på cellerna, om spridning i kroppen etc. Jag vet nu hur röntgen och cellgiftsbehandling går till och när, hur bortopererandet av urinblåsan går till och i så fall när. Det finns tre alternativa utföranden med tre olika operationsorter. Vissa av mina symtom kunde hon avfärda som inte särskilt troliga att de tyder på att cancern spritt sig i övriga kroppen. Däremot kunde jag INTE dra slutsatsen: relativt gott allmäntillstånd = troligen inte spridning i kroppen eller elaka relativt djupt sittande tumörsorter i min blåsa. Det ska närmsta tidens undersökningar avgöra.

Jag har fått litteraturtips för att stilla min kunskapshunger om blåscancer. Och jag märker ju att jag mår bra av kunskap och fakta om mitt tillstånd. Det är ångestdämpande att veta, ångestskapande att ana.

Med stor sannolikhet ska jag magnetröntgas i morgon tisdag, skiktröntgas (datortomografi) onsdag och TUR-B opereras (undersökande operation) torsdag. Det är av hänsyn till mig som processen påskyndas, dvs det är inte medicinskt motiverat. Jag läggs troligen in på Bli-frisk-huset redan i övermorgon och skrivs ut igen 2-5 dagar senare. Det kallar jag snabba ryck.

Kan man annat än älska en läkare som är så tillmötesgående och så bli-frisk-motiverad? Här ska samarbetas, det lovar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0