10 budord från den postmoderna gudinnan

Jag har samlat grubblor en längre tid. Här plockar jag fram en från 1996 10 15.

Jag är modern, din Gudinna, som för dig ut träldomshuset i offrets land, för att leda dig mot stjärnorna.

1 Du skall välja många goda gudinnor och gudar som förebilder att inspirera dig på din väg

2 Du skall göra dig en symbol av gudinnornas och gudarnas kvalitéer och kraft, en bild av framtiden, misionen för ditt liv på jorden och låta vattnet befrukta dina strävanden med gudomlig kraft så att du lyckas skapa himmelriket i ditt liv.

Du skall vid upprepade tillfällen aktualisera, visualisera och förnya misionen, ty jag är en seende och älskande gudinna som hemsöker dig och dina barn och efterkommande i tredje och fjärde led, oavsett om du hatar eller älskar mig, och ser dig som den du är och din skapelse så som den är och jag ser med förväntan och respekt på det du skapar. Låt mig vara stolt över dig.

3 Du skall vörda och hedra dina gudinnors och gudars namn och kraft.

4 Tänk på pulsen och balansen så att du helgar både arbete och vila. Hedra och erkänn rytmen och flödet i livet, året, veckan och dagen. Acceptera livets villkor så som de är.

5 Hedra din moder och din fader, dina söner och döttrar, din klan, ditt samfund där du lever och verkar, den jord som jag givit dig att förvalta till kommande generationer av liv.

6 Du skall förvalta allt levande och dött på jorden.

7 Du skall bejaka alla dina känslor, såväl lust och sexualitet som sorg, glädje och ilska och dela med dig av dessa under ansvar på det att det må ge dig stor frihet att vara.

8 Du skall visa dig stor respekt för andra såväl som dig själv och leva livet med full integritet.

9 Du skall hedra ditt ord och göra det du säger.

10 Du skall ha begär på varandets existens, påframåtskridande, ansvarsfull utveckling, integritet, lust och glädje. Du skall se dig själv som orsak, inte som offer, ock du skall välja dig en stor sfär för vilken du tar ansvar. Sfären är vår moder. Vi måste skydda den.

Kommentarer
Postat av: Kontext

Gamla testamentet 2 Mos 20:1-17
Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ut Egyptens land, ut träldomshuset.

Du skall inga andra Gudar hava jämte mig.
Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen eller av det som är nere på jorden eller av vattnet under jorden.

Du skall icke tillbedja sådana, ej heller tjäna dem; ty jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led, när man hatar mig, men som gör nåd med tusenden, när man älskar mig och håller mina bud.

Du skall icke missbruka HERRENs, din Guds, namn, ty Herren skall icke låta den bli va ostraffad , som nissbrukar hans namn.

Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.

Hedra din fader och din moder, för att du må länge leva i ditt land som Herren, din Gud, vill giva dig.

Du skall icke dräpa.

Du skall icke begå äktenskapsbrott.

Du skall icke stjäla.

Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

Du skall icke hava begärelse till din nästas hus. Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller hans oxe eller hans åsna, ej heller något annat som tillhör din nästa.

2007-05-07 @ 09:02:12
URL: http://kontext.blogg.se
Postat av: Kontext

Luther

1 Du skall inga andra gudar hava jämte mig

2 Du skall icke missbruka Herrens, din Guds namn, ty heerren skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar hans namn.

3 Tänk på vilodagen, så att du helgar den

4 Hedra din fader och din moder, för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land

5 Du skall icke dräpa

6 Du skall icke begå äktenskapsbrott

7 Du skall icke stjäla
8 Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa

9 Du skall icke ha begärelse till din nästas hus.

10 Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa.

2007-05-07 @ 09:03:20
URL: http://kontext.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0