Frihet

Frihet är det största ting, har någon sagt, vet inte vem. Jag är en starkt frihetsälskande person. Inte anställningsbar på grund av min starka frihetsdrift. Har svårt att inordna mig och på äldre dagar har jag inte heller så lätt att underordna mig. Jag vill bestämma själv. Ändå vet jag inget som är så svårt, så ångestskapande, så hämmande, så odefinierbart som just frihet.

Ta min sommar t ex. I år har jag full frihet att göra vad jag vill. Mina sjuka behövande anhöriga behöver mig inte längre, för de ligger numera i jord respektive på havets botten och vilar. Mina barn är utflugna och planerar inte att "komma hem" vad jag kan se. Jag har i alla år aktat mig för att dra på mig nån fastighet som behöver vårdas. Behöver inte studera / forska, något som jag roat mig med på sistone. I min bransch finns inga jobb sommartid. Jag är fri.

Den här friheten är inte helt enkel. Jag har vissa behov. Där kan jag börja nysta. Jag vill då rakt inte vara alldeles själv hela sommaren. Se min förra blogg. Jag vill gärna träffa gamla vänner. Gärna få en glimt av mina barn. Jag vill absolut bli berikad. Av vacker natur, av god mat, av olika slags kulturupplevelser. Kanske skulle jag lära mig nåt? Videofilming? Redigering? Digital bildhantering? Skrivarkurs? Eller bara skapa och uppleva, typ bildkurs, sångkurs etc. Men så blir jag besvärlig. Jag verkar ha lätt att villkora. Jag vill absolut inte måla eller rita av. Jag vill istället improvisera, skapa utifrån en stämning eller utifrån inre bilder, minnen, visioner? Sjungandet är också villkorat. Jag vill inte sjunga fyrstämmigt i en kör som ska låta finare och vackrare för var dag. Jag vill istället leka, improvisera, utforska ljud, ljudmiljöer, röstens möjligheter och omöjligheter och gärna också puls.

Jag har använt en del timmar till att leta efter kurser eller sammanhang för mig på nätet. De finns. Antingen som minst ettåriga utbildningar eller som sommarkurser för ungdomar under 25. Har kammat noll när det gäller såna som mig, en 50+ tant med utforskarlust.

Så inte vet jag. Frihet är stort, det är det. Men inte så där helt lätt, alla gånger. Som en strävan är frihetslängtan lysande. Som en längtan från förtryck och orättvisor. Men när den väl är där för dina fötter, så är den inte helt lätt att tas med. I alla fall inte för mig. Jag känner mig helt enkelt inte så fri tillsammans med Friheten.

Kommentarer
Postat av: Vildhunden

"Frihet är det bästa ting, där sökas kan all världen omkring, den frihet kan väl bära. Vill du vara dig själver huld, du älska frihet mer än guld, ty frihet följer ära".
Biskop Tomas

2007-05-20 @ 15:24:35
URL: http://vildhunden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0