Värderingsresan 1

Dessa grubblor satt jag med 1998 03 27. Jag väljer att publicera den i obearbetade bitar. Kanske kommenterar jag efteråt hur jag ser på det nu, närmare tio år senare.

Det har länge talats om klassresan. Jag har inte gjort någon klassresa. Ifall den är gjord, så är det någon generation tillbaka som gjorde den. Likväl går jag allt oftare med en stark förnimmelse av att ha gjort en rätt rejäl resa. Inte vet jag vad jag skall kalla den, tills vidare får den heta grundresan. För det rör sig om en resa på ett djupare plan. Det handlar en resa som påverkat min egen grund av värderingar och identitet. Det är stor skillnad på det klimat jag växte upp i.och det vistas i och verkar för i dag.

Jag är uppväxt i en borgerlig familj med mamma pappa och jag själv som enda barn. I och för sig hade jag en halvbror, men hans existens kände jag knappt till och han var aldrig närvarande i min familj, vare sig fysiskt eller i våra tankar. Inte de åren jag minns från skolstarten och framåt. Min pappa var veterinär och familjen följde honom i hans tjänsteutövning. Min mamma var sjuksköterska, men i min värld var hon hemmafru. Hon servade familjen med städning, matlagning och sånt. Med det trivdes hon inte alls. Hennes tillvaro blev alltmer fängelselik. Relationen knakade i fogarna redan efter några år och det fortsatte att gå utför. De var helt enkelt väldigt olika och passade för varandra på ett olyckligt och destruktivt sätt. Min far var en hetlevrad despot och min mor en dominant underdog. Hon var ett effektivt offer för hans dominans och han fick bära skuld för det mesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0