Värderingsresan 5

Delgrubbla från 1998 03 27.

Resan jag gjort handlar om att jag skapat en helt annan väld av värderingar och möjligheter. Det är i allra högsta grad tillåtet att älska sig själv och andra oavsett prestationer och tyckanden. Det destruktiva klimat som fanns i min familj är utbytt mot ett konstuktivt klimat där det är rejält högt i tak och där krav ställs på att vara i kontakt med egna drivkrafter och lustar och ta ansvar för dessa. Det handlar alltså både om att veta vad jag vill, uttrycka det och ta koncekvenserna. På någorlunda lika villkor. I min familj tar även kvinnorna ansvar för de stora frågorna. Inte på bekostnad av varandra utan med utrymme för alla. Vänkrets och arbetskamrater är betydelsefulla i sitt bidrag att skapa växtklimatet. Vidare krävs att alla bidrar till familjemaskineriet av städning, disk och tvätt. Bekräftelser är vardagsmat men också tydliga gränser. När jag ser mina tonåringar växa upp förnimmer jag just den där skillnaden i växtklimat. Och jag känner den inom mig. Var gång jag besöker mina föräldrar påminns jag om skillnaden. Det gör mig faktiskt ganska ont att de är såna hårda domare över andra och främst sig själva.

Och jag undrar vad mina egna barn kommer att uppleva av värderingsresa när de jämför sin vuxenväld med barndomens.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0