Kantarellpaj

Häromdagen gjorde jag årets första kantarellpaj. Ej jätte i långpanna. Den innehöll kantareller jag fått af MLÖ och dem jag plockade förra helgen tillsammans med U i hennes egen svampskog. Jag fick alla kantarellerna, även de hon plockade. (Sjukdomsvinst = blifriskvinst, jippi)

Här är det ungefärliga receptet

Pajdeg enligt vanligt recept i botten på en långpanna och gräddning i ugnen en stund. Jag hackade och fräste några lökar, la i 3 grönsaksbuljongtärningar och blandade i de förvällda kantarellerna - det var en rejäl bytta - och toppade med kanske 2 dl vermouth. Det hela fick puttra en stund. Därefter tog jag grytan av spisen och rörde i 5 dl kokbar lättkrämfräsch och 6 ägg. Svampröran på pajskalet in i ugnen 175 grader tills röran blivit krämig men inte fast. 20 minuter? Kanske 30.

Lättkrämfräschen gör röran aningen grynig, fetkrämfräsch gör den ännu mjukare och fylligare. Det är en samvetsfråga. Jag hade - av kända skäl - bara samvete till den lättare varianten.

Serveras med rokulasallad - rokula, flingsalt, citronsaft och olivolja - och pajen toppas med riven Västerbottensost eller Parmesan. Lite vinbärsgele är inte fel att ha till. Och gott vatten. Eller tranbärsjos, citronsaft, fläder- eller lingondricka, vinbärssaft, öl eller vitt vin.

I min frys ligger portionsförpackningar av denna paj. Hörni. Kan livet bli bättre?

Kommentarer
Postat av: Kramforsulla

Tur att vi gick förra helgen. Igår hade det inte växt till lika bra, men en liten förrätt till 4 tillsammans med "rökt" strutskött från Gerdal var ändå inte fel. Jag ska försöka göra en kantarellpaj på ditt recept. Man kan ju minska om man inte har sån tur att man hittar/får en massa. Som bli frisk åtgärd tror jag kantareller är jättebra.

2007-09-16 @ 10:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0