Rätt ska vara rätt

Det här hade jag inte räknat med. Jag går omkring med en kateter slängande runt höger ben. Den ska sitta där några dagar för att avlasta blåsan.

 

Jag fick erbjudandet om kateter redan i går när jag egentligen skulle ha instillerats, men då avböjde jag. Skulle ju vara bland folk och det finns gott om toaletter där jag är. I stället for jag till apoteket och hämtade ut den nya antibiotikan Citroflexicat, eller nåt i den stilen.

 

Under dagen blev blåsan alltmer oregerlig och ond. När jag vid halv fem var klar med en grupp i regionhuvudstaden åkte jag till friskhuset på ren chans. Mottagningen var igenbommad och tom. Min läkare, som jag har mobilnumret till, höll på med en strålning. Jag messade Kan jag få en kateter NU?

Min justa läkare fixande så att syrrorna på avdelningen där jag varit förut, 14A, tog sig an mig.

 

Där har dom slagit ihop ortoped- och urologavdelningarna och personalen behöver träna på varandras uppgifter. Syrran som satte dit katetern var ovan. Det krånglade och jag stånkade och stönade för blåsan var, och är, verkligen hyperkänslig. Fick stanna kvar för att se att det funkade. Drack en kopp kaffe. Det funkade inte.

 

Det kändes som att jag höll på att sprängas. Spolning. Bedövande gelen kunde ha kletat igen. Stön, va jobbigt och ont det gjorde med allt bök med blåsan. Gick till bilen och hämtade datorjobb. Blåsan krampade och urin forsade ur min blåsa. Hade fått stor blöja och tur var det. Aj. Satt i dagrummet och jobbade. Blev ompysslad och fick öl. Nu funkade det. Hem. Av och till krampande blåsa med därpå följande kiss i blöjan.

 

Dödstrött och ÖM. Konstaterade att nu är det synd om mig. Ingen att grina i famnen på. Lade mig i hopp om att få sova gott. Och nja, det har väl funkat sådär. Dels så krampar blåsan då och då och trycker ut urin vid sidan om katetern under smärta. Dels känns det som att jag ska upp och kissa, så som jag vant mig att göra. Så det har blivit ett antal vändor i alla fall för att tömma påsen. Det är en mycket fiffig konstruktion som gör att jag inte behöver byta påsar, bara vika upp en flärp och tömma den. Nu är det morgon och, ja, blåsan är inte lika hysterisk som igår kväll, men inte långt därifrån. Förstår inte varför påsen fylls med urin samtidigt som min blåsa emellanåt krampar och pressar ut urin vid sidan om så att jag också kissar på mig. Det är både sulligt och gör ont.

 

Idag skulle både blåsa och jag må bäst av att bara vara hemma och dra en filt om oss. Men jag har inbokat kundmöte och en ny grupp på eftermiddagen. Får lita till att antibiotikan och smärtstillande hjälper mig genom den här dagen. I morgon reser jag till kungliga huvudstaden. Vi ska ha två dagars utbildning av en ny kull konsulter.

 

Det är bara för mycket just nu. Ska nog avstå kundmötet men gruppen får jag ta mig an. Almanackan är inte kalibrerad, som sagt. Tycker synd om mig. För övrigt heter antibiotikan Ciprofloxacin. Rätt ska vara rätt.


Kommentarer
Postat av: Vännen Västerås

Jag tycker jättesynd om dig, fy som du har det.

2008-02-26 @ 11:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0