Väder, vaccin, vila och vadå?

Väder
I Köpenhamn träffas 15 000 delegater från hela världen för att prata väder, dvs klimatförändringar och vad vi människor kan göra för att minska vår destruktiva påverkan. Jag stöder passivt och okunnigt dessa förhandlingar. Knepigt med såna här överenskommelser. Det är ju inte så enkelt att bara komma överens. Det är efterlevnaden som är det viktiga. Och det finns ju stater som är ovilliga att lova, men tänker agera kraftfullt för det. Och det finns andra stater som gärna lovar, men som sedan inte bryr sig.

 

Vaccin
Häromdagen fick jag till att bli vaccinerad mot svininfluensa efter en lång period av oengagerad tveksamhet. Jag visste verkligen inte om jag ville vaccinera mig.
-Jag blir nog inte sjuk.
- Jag har nog en fantastisk motståndskraft.
- Jag blir nog inte särskilt sjuk om jag blir sjuk.
-  !

 

Så gick tankarna. I dessa tankemönster  smög sig en och annan in och störde tankeordningen. Tänk om jag blir sjuk till jul så ingen vill vara med mig? Tänk om jag blir liggande i två veckor när jag skulle tjäna de där pengarna som jag så väl behöver för att komma ikapp? (Vad ekonomin anbelangar, så ser det just nu inte lika oroande ut som i september och oktober. Botten känns nådd för den här gången.) När jag väl halvt och halvt bestämt mig för att låta vaccinera mig, så har jag antingen varit på resande fot eller så har vaccinet varit slut. Men så en dag i veckan som var for min kollega och jag och lät vaccinera oss i regionhuvudstadens vaccineringsstation förlagd till ortens travbana. Jag har känt av lättare ömhet och klåda på vaccinationsstället, en kväll eningen ömmande lymfkörtlar i armhålan… det är allt. Nu är jag nöjd med att jag faktiskt tog steget.

 

Vila
I övrigt har jag en vilsam helg efter en rätt slitsam period av mycket jobb och resande.  Igår var jag en riktig pösmunk och gjorde inte många knop. Men jag kom i alla fall iväg till badis och simmade en sväng. Märker med oönskad tydlighet att senaste månadens inaktivitet slår på konditionen. Sedan svampsäsongen tog slut har jag varit oförlåtligt fysiskt inaktiv. Det har bara varit mörkt och trist ute och jag har kurat… Nu fick jag i alla fall lite energi och hoppas att jag fortsätter simma.

 

Vadå?
För en stund sedan ringde dotter T från kungliga huvudstadens internationella flygplats. Hon har just landat efter 2,5 månaders givande och upplevelserik vistelse i New York. Förstår om hon är full av blandade känslor. Hemlängtan, separationsångest, julmys, återseende av pojkvän och vänner och … ja, diverse olika känslor. När hon väl kommit ur jetlaggen och julen ska hon skapa sig en ny jobbplattform här hemma. Hon är fortsatt tjäntsledig från sitt jobb och har kanske inget jobb att komma tillbaka till senare pga personalminskningar. Hon har alltså ett gyllene tillfälle att skapa det jobb hon själv vill ha, vad det nu är och hur det nu ska finansieras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0