Patienters hållning påverkar

Jag har haft kontakt med min tidigare urolog KÅ. Hon vistas ju i landets sydliga trakter på veckorna men har både föräldrar och barn här som gör att hon är här många helger. Vi har pratats vid och jag har fått ytterligare perspektiv på mitt nuläge.

 

Hon började parallellt med men oberoende av mig fundera i banor kring hur det kommer sig att det går så bra. Så här skriver hon i mail (jag hoppas att det här är ok att publicera K, om inte får du skrika till). ”Det finns faktiskt några färska "mjukvarustudier" på patienters hållning till sin sjukdom, ganska nyligen publicerat, ska kolla var, tror det var läkartidningen, om hur de som engagerar sig och "kämpar" har bättre resultat och överlevnadssiffror, något som vi i professionen alltid haft "på känn" i den kontinuerliga kontakten med våra patienter…”

 

Det här är ju bara hur intressant som helst. Vid tillfälle ska jag samla ihop mig och summera vad jag  tycker mig ha gjort under den här tiden. För nog har jag engagerat mig i min sjukdom alltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0