Effektivitet

Ibland är det också fascinerande hur väl saker ofta fungerar. Igår var jag på friskhuset och anmälde mig kl 12.55 i hudklinikens reception. Det var lite kö. Betalade, lämnade patientkort och visades på väntrum nr 2. Där satt jag i godan ro en stund och bläddrade i en modeblaska. Ca 13.05 kom läkaren och visade mig till ett rum där jag hälsade på en assistent och fick klä av mig på överkroppen. Bad läkaren visa på vilket av alla prickar som hon ville ta bort. -Jaha, den där mitt under bh-bandet. Ja just det, den är kanske lite ojämn i både färg och form. Men inte särskilt uppenbart. Förstår att vi gör detta för säkerhets skull. Ok, ja då kör vi.

 

Jag lade mig tillrätta, fick lokalbedövning alltmedan vi småpratade om vad jag gjort under förmiddagen. Jag var seminarieledare på en skola och där hade läkaren ett brorsbarn. Vi pratade också om att jag inte gillade smärta och att jag verkligen ville ha bedövning och att jag är en nyfiken en som helst vill se alltihop. Så som jag ville se ingreppen i blåsan. Och hur mycket smärta jag haft i min blåsa. Såg den lilla köttbiten hamna i en skål och kände hur hon sydde. Tre stygn. Plåstrades om, fick instruktioner om när och var stygnen skulle tas och vad som händer om det blir det ena eller andra beskedet och när. Jag hade all tid i världen att ställa precis de frågor jag behövde. Men jag hade inte så många frågor för dom ställde jag redan vid första besöket. Vi pratade mest om hur jag får beskedet nu i semestertider och hur de ska kunna nå mig om jag skulle behöva opereras lite mer.

 

Sen frågade jag om hon visste hur bussarna till min stad går och var jag hittar information om det. Hon redogjorde tydligt att jag hittar all information i entrén. Där finns turlistor och en skärm som visar på avgående bussar och en reception att fråga. Vi skildes åt med orden att  jag hoppas slippa  se henne mer. Frågade om hon hört den kommentaren förr. Det hade hon. Och hon tog inte illa upp för det.

 

Jag släntrade till entrén, hittade turlistan och läste den med möda. Finstilta kolumner är inte min grej. Insåg plötsligt att det går en buss precis NU. Rusade ut och hann med den.

 

Den bussen jag satt på gick kl 13.20. Det hela tog en kvart. Det kallar jag effektivitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0