Melanom måndag

I måndags för nästan en vecka sedan var det nationell melanom måndag. Jag läste om dagen och tänkte att jag kanske borde passa på att visa upp en liten knuta jag har på höger överarm. Det var öppet hus på hudklinikerna. Men det stannade vid en tanke, bara. När måndagen var passerad gick jag in på nätet och läste om hudcancer och hamnade på nån beskrivning av skivepitelcancer som jag tyckte var klockrent lika min knuta. Då bestämde jag mig för att jag faktiskt ska visa upp den där fläcken. Ringde hudkliniken i min regionstad, men de var på utbildning i två dagar. Igår kom jag fram. Damen verkade måttligt intresserad av att ta emot mig. Hon tyckte att min vårdcentral kanske var lämpligare. Men så nämnde jag att jag är cancerpatient på urologen och då fick jag plötsligt tid. 10 juni ska jag visa upp mig.

 

Det känns skönt att få det här gjort. Jag har gått med den här lilla knutan i flera år och tänkt att jag borde visa den. Nu blir det äntligen av. Det som fick mig att agera var det jag läste om skivepitelcancer att om den får växa på sig så kan den bilda metastaser. Jag har för övrigt klart för mig att det är en snäll, icke malign cancerform. Så det är lugnt. Min gissning är att knutan kommer att tas bort och så är det frid och fröjd med det. Blir intressant att se om jag varit en god egendoktor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0