Kvarn

Dottern  T och jag gjorde en utflykt till x-släktingarna nolaskogs. Det är alltså mina x-släktingar. För dottern finns inte det där x-et. Det gick till på samma sätt som det alltid gjort de senaste åren. Kaffe med många kakor på sal´n hos farmor. Därefter god och riklig middag hos faster med familj i gården ganska nära i samma by som på mål kallas In-i-pössan. (In i påsen, dvs utefter en återvändsväg på landet).



Här sitter jag i sal´n.                                        Foto Tuva Lundkvist                    

Ts kusin har gått och köpt en kvarn som han förevisade. Det är en fastighet med både boningshus, lagård, kvarn, fallfärdigt stall som hörde till kvarnen och skogsmark. Jag visar bara bilderna från kvarnen och dess närmsta omgivning.

Kolla bilderna från kvarnen. Så fantasieggande. Historiens vingslag flaxar. Jag kan inte tänka mig nån bättre och kunigare ägare. Skönt att inte behöva tänka på alla timmars arbete som väntar. Tänk dig ett öronbedövande forsdån till bilderna.



Bilden är tagen från bron som visas längre ner.    Foto Tuva Lundkvist

Inuti och runtomkring finns mängder med exempel på teknikhistoria. Olika sorters kvarnar har stått här och var. Inuti fanns den ena och den andra kvarnen som malde för det ena och det andra ändamålet. Kusin J kunde initierat berätta om mekaniken.


Foto Tuva Lundkvist


Foto Tuva Lundkvist


Foto Tuva Lundkvist


Foto Tuva Lundkvist


Alldeles intill kvarnen ligger den här stenmurade 1700-talsbron för Gamla Riksvägen över ån. En liten bit bort finns en 150 år yngre bro för R13 och ytterligare en bit bort en bro för E4. Ett stycke koncentrerad väghistoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0