Spelet om framtiden

70-talet framstår för mig som ett verkligt kreativt årtionde. Inte alls så där snällt och världsfrånvänt som vi i 68-generationen tyckt. Vi som kämpade för att förändra och förbättra världen i revolutionär anda såg på nästa generation som något passivt snällt och politiskt omedvetet.

 

Johanna Koljonen

 

Jag har ju snöat in på Johanna Koljonen och hennes spelintresse och nu lyssnat på dagens P3 Kultur där hon sammanfattar veckans tema Spel. Du kan lyssna på det 2 timmar långa programmet här Såna som jag tycker att det här är superintressant.

 

Forskaren Annica Waern redde ut roll- och datorspelens ursprung ungefär så här. Generationen efter  68-aktivisternas tid vände in i fantasins väld. Fantasy blev stort. Bordsrollspel och de tidiga datorspelen som simulerade och utforskade alternativa världar såg dagens ljus. Därefter kom den lajvrollspelande revolutionen. Först utforskades olika fantastiska världar med hytt och gnytt i rollerna. Nu på 2000-talet är lajvandet en kulturell revolution där utvecklingen gått från fantasy till verklighet. Intresset för spelets metoder och ramverk har inneburit att levande rollspel kommit att användas i de mest skiftande sammanhang. Exempel nämns i programmet – Hey Baby – om att vara kvinna i en sexualiserad storstad, Tågen - ett spel om judeförföljelsen under andra världskriget etc. De pratade om rollspelandets utforskande av alternativa världar växer till en politisk kraft. Min sons företag är ett exempel på ett nystartat företag som vill använda spelets teknologi i olika förståelse- och lärandeprocesser.

 

Annica Waern gjorde en intressant sammanfattning av utvecklingen. Den har gått från verklighetsflykt till revolutionär kraft. Nyckelord är simulering, expandera sitt själv genom att pröva sig i olika roller, utforskande verksamheter och alternativa verkligheter.

 

Det tycks mig som att 60-talet blev ett årtionde av slutgiltig punkt och avståndstagande för industrisamhället med dess hierarkiska stuprörsorganisation och koloniala värderingar. Vi var emot utan att egentligen veta så noga vad vi var för. 70-talets generation verkar ha sökt alternativa vägar genom att stillsamt grubbla och utforska hur man skulle kunna gå vidare. Under 70-talet föddes det styrkebaserade främjande synsättet på utveckling och tydligen också det utforskande sökande förhållningssättet genom att utforska alternativa världar.

 

Det här hände alltså under min tidiga vuxen-tid. Utan att jag hade en aning. På 70-talet var jag 20-åring. Det är lätt att inse att just nu händer massor som kommer att bli begripligt om 10-20-30 år. Fast egentligen ska det gå att se redan nu, bara man öppnar både öron och ögon. Jag undrar så vad det är jag varken ser eller hör nu eftersom jag varken såg eller hörde då under det krativa 70-talet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0