Ivrig att bli undersökt

Hemma igen. Läser och läser. Googlar. Har läst massor om echinokock-cysta, alltså om mitt eventuella maskbo i levern, och kommer inte vidare. Finns massor med material om maskens livscykel och temperaturtålighet, stadier och mellanvärdar samt om var masken förekommer. Just nu skiter jag i detta. Jag bryr mig bara om att få veta om den finns i mig, vilken sort det är i så fall och hur jag blir av med den.

 

Verkar vara extremt ovanligt i Europa. Årligen rör sig om några få på millionen. Det gör det väl ytterst osannolikt att jag har denna åkomma. Om jag mot förmodan har ett sånt här maskbo i levern så har det hittats i god tid och då är prognosen god, tror jag. Jag menar, den har inte utvecklats så att den spruckit av sig själv eller så. De fick ju syn på den av en ren tillfällighet på jakt efter andra svar.

 

Det är viktigt att veta vilken typ av bandmask det handlar om. Hundens eller rävens. Rävens heter Echinococcus multilocularis och verkar läskigare. Drabbade människor måste ofta genomgå levertransplantation och livslång behandling för att inte avlida av parasitinfektionen. Hundens dvärgbandmask Echinococcus granulosus verkar lite snällare. Där pratar man om medicinering och ibland operativa ingrepp.

 

Det finns sidor jag avstått från att läsa. De handlar om cancerutveckling i levern.  Antar att de är kopplade till den där multicularis-varianten. Jag hade en lärare på arkitektur på 70-talet. Han hade nån sorts parasit som han fick utomlands och som utvecklades till cancer. Tror jag. Han dog. Just nu räcker det med att jag vet att det finns trista scenarios och att jag hajat att dvärgbandmasksjuka anses som en allvarlig sjukdom.

 

Som vanligt är jag ivrig att bringa klarhet. Jag vill undersökas nu, helst igår. Jag vill ha alla korten på bordet, oavsett hur de ser ut. Jag vill veta, inte undra. Jag är så tacksam över att min urolog legat flera steg före och redan bokat in mig för undersökningar. Det är till och med så att hon har semester, men valde att gå till jobbet och fixa undan lite och kika på mina plåtar. Närmsta tiden ska ytterligare blodprover tas samt kontrastultraljud medan hon fortsätter sin semester i annat land. Snacka om att vara både tillmötesgående och effektiv. Hon är helt sanslöst viktig för mig.

 

Preliminärt kommer min dotter att vara med på cystoskopin. Vi pratade om det för en tid sedan. Hon är i stan och det kunde vara intressant för henne att se hur en sån undersökning går till och själv se på skärmen hur fint det ser ut i blåsan. Nu känns det angeläget att hon följer med för det har ju utvecklat sig till att bli mer än bara en rutinkontroll av blåsan. Nu ska vi även prata eventuella echinokocker. Då är det bra med ett par extra öron. Hoppas hon inte backar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0