Vädertänkande

Jag vill försvara mitt filosofiska flummeri. Det känns som om jag är något viktigt på spåren. Något som inte bara handlar om känslor (se förra bloggen) utan om kunskap och vetenskap.

Jag börjar förnimma konsekvenser av kategoriseringsivern som finns överallt och som är en viktig ingrediens i forskning. Utan att gruppera och kategorisera blir all information ohanterlig. Men just nu förnimmar jag att kategoriseringarna också har konsekvenser som  gör att vi missar något.

Rutighetstänkandet (mitt ord för kategori-tänkandet) leder till en sorts världsbild. Och som bekant så påverkar vår världsbild vad vi tänker och gör.

Ett annat sorts tänkande, mera nyanserat och bejakande av komplexiteten i tillvaron ger en annan världsbild. Vi behöver tillägna oss ett (bildlikt) vädertänkande. Väder som inte så lätt kan sotppas in i rutor.

Mer om detta vid något annat tillfälle kanske. Nu ska jag slänga in mig i duschen för att sedan cykla iväg till vänner och äta kräftor i glada vännser slag.




Kommentarer
Postat av: vildhunden

Kräftor! Redan? Det är ju inte ens augusti än.

Hoppas kräftorna smakade och att festen var bra.

Ha det bäst! :-)

2010-07-31 @ 20:39:10
URL: http://vildhunden.wordpress.com
Postat av: Kontext

Jorå. Super. Trevligt. Gott. Vackert. Var det

2010-08-01 @ 00:07:24
Postat av: vännen i västerås

Intressanta tankar!! Värt att utveckla. :-)

2010-08-01 @ 15:18:31
Postat av: Ullis

Du vet kanske att det finns en metod som heter kategoriseringsanalys? Mycket intressant, tycker iaf jag :)

2010-08-01 @ 19:55:24
Postat av: Kontext

Nä Ullis, det hade jag inte en aning om. Jag nosar i närmast komplett kunskapsmörker... är tacksam för dina kommentarer.



2010-08-01 @ 21:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0