Netikett

Jag är en människa som inte trivs med att vara sur och gnällig. Har stort behov av att agera istället. I förra bloggen är jag genomgående ilsken och sur. Det är mot min natur. Vad kan jag då göra? Hur kan jag tänka kring etikett på nätet och vad kan jag göra? Det finns ju massor med människor som mobbas och trakasseras. Att vara passiv är ju att vara medaktör!

 

Kan nätet användas destruktivt, så kan det väl också användas konstruktivt, tänkte jag. Borde inte jag starta end grupp på FaceBook som heter Netikett? Jag kollade först och, jo, den gruppen finns redan. Den startades 6 april i år. Jag är med i den nu. Med mig har den 37 medlemmar idag. Blir spännande att se om det finns nån attraktionskraft att tala om i en sån grupp.

 

Jag vill inte bara uppträda just på nätet själv utan och ta ställning för god nätkultur, utan också, om jag kan, agera motverkande till dålig nätkultur. Jag förstår att det är mera vanskligt och inte så lätt med gränsdragningar för vad som är vad. Då kan det vara bra att ventillera frågorna i ett forum som detta.

 

Om Netikett på FaceBook kan man läsa följande på  http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=109020272461650

 

Kategori: Internet och teknik - Nätkultur

 

Beskrivning: Syftet med den här gruppen är att skapa och sprida en modern vägledning för nät-etikett, "netikett".

En väl förankrad netikett kan hjälpa användare på nätet att motverka olämpligt uppträdande genom att så att säga hålla efter varandra. Den kan också hjälpa föräldrar, lärare och andra vuxna att uppmuntra god nätkultur.

Gå gärna med i gruppen om du vill antingen vara med och bidra till utformningen av vägledningen, eller bara visa ditt stöd.

 

Sekretesstyp: Öppet: Allt innehåll är offentligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0