Hur ska jag göra?

Jag har ett dilemma. Är bjuden på grillfest ikväll hos en kompis som fyller 60. Sitter på tåget hem efter en vecka i Drottningstaden. Ska klara av tre tågbyten och en taxifärd innan jag är hemma. Hinner precis svida om innan det är dags att grilla. Frid och fröjd så långt.

 

Men.

Jag har fått bryderier kring mina ögon. Kortfattat så försöker jag tolka nya fenomen kopplat till min syn. Sedan igår ser jag ringar och streck, en och annan blixt i ögonvrån och, som jag nu drar mig till minnes, vibrerande skyar av och till under vårvintern. Har engagerat sonen för att försöka förstå om det här är normalt och övergående eller allvarligt så att läkare ska uppsökas. Han engagerade sig.

 

Vi är överens om att fläckarna orsakas av koagel i glaskroppen. Det är mycket vanligt på äldre, särskilt närsynta. Inget farligt alls. Man gör inget åt saken. Besvären minskar med tiden då hjärnan lär sig tolka bort fläckarna. Men blir det snabbt mer av dessa fläckar eller om synfältet delvis försvinner så ska läkare uppsökas omgående. Det var nåt om att blixtfenomenet kan ha med glaskroppsavlossning att göra och att nån sorts laserbehandling kan komma ifråga.

 

Så här sitter jag nu och amatördiagnostiserar mina egna ögon. Med frågan – ska jag gå på fest ikväll eller inte? Är jag sjåpig om jag stannar hemma? Är jag dumdristig om jag går? Jag har ingen lust att vara sjåpig. Men inte dumdristig heller. Hur ska jag göra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0