Sociala medier på gott och ont

Nyligen fördes en debatt om nyhetsförmedling via etablerade massmedia kontra via sociala medier. Vår trakt har ju drabbats av ett förfärligt trippelmord. På tidningarnas hemsidor fanns i stort sett bara poliskommunikéerna att läsa de första dygnen under Kristi Himmelfärdshelgen. Men inom de sociala medierna blomstrade nyhetsförmedlingen i en blandning av rena fakta och spekulationer. Sociala medier på gott och ont, alltså.

 

Själv förtjusades jag av erfarenheten från förra veckan då jag reste tåg hem med våndor över om jag drabbats av något allvarligt som kräver läkarvård eller om det bara var något bagatellartat. Under resans gång bloggade jag om mina funderingar kring om jag skulle gå på fest eller stanna hemma och ta det lugnt? (se bloggarna Hur ska jag göra? till och med ”Väldokumenterad hemresa” plus ”Glaskroppsavlossning”). Det fantastiska hände att en kär läkare läste bloggen, grep in och såg till att jag fick läkarhjälp omgående. Sociala medier på gott.

 

I morse startade en grupp på FaceBook som heter Lajvfabriken Stockholm. Den har redan 60-talet medlemmar och får tillrop från runt om i Skandinavien. Det händer NU, i realtid. Fascinerande.

 

Min erfarenhet av kontakter på Mötesplatsen, ett annat socialt medium, är ett lågvattenmärke för mig (se bloggen Inget för mig 4 maj). Blev kallad äkel efter att ha gett EN vänlig kommentar. Valde att omgående gå ur. Sociala medier på ont.

 

Otroligt vad snabbt informationen sprid och finns det intressenter så sprid den som en präriebrand. På gott och ont.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0