Sushi och diskpoker

Dottern är på besök några dagar. Jag blev medbjuden på suchi-middag hos vänner till henne (=barn till mina kompisar).

 

Det blev en helgjuten måltid med kronärtskockor till förrätt, egenhändigt tillagad suchi till huvudrätt, diskpoker och äppelpaj med glass till efterrätt. Jag behövde hotta upp mig med två piggelintabletter för att inte duka under av kvällströtthet. Den går nämligen inte av för hackor.

 

Diskpoker är en trevlig företeelse. Den går till så här. Man är ett gäng människor som ätit gott och dragit ner en stor disk. När maten är avklarad sätter man sig och spelar poker. Helst i eller i nära anslutning till köket där det behöver diskas. Förloraren går iväg och diskar. Övriga fortsätter att spela poker. Näste förlorare går och byter av diskaren som nu ingår i pokergänget igen. Den nye förloraren byter av… osv. Så håller man på tills disken är avklarad.

 

Igår blev det obalans i diskandet. Jag diskade bara en gång medan värdinnan och dotterns pojkvän var stordiskarna. Med det kan man utläsa att det gick bra för mig i poker. Vi körde med en variant där vi byter ut kort enligt gängse regler, spelar 5-kort med dem. Vinnaren av 5-kortserien sitter säker. För övriga gäller pokerresultatet. Den med sämsta korten förlorar och blir diskare.


Kommentarer
Postat av: vildhunden

Diskpoker förefaller var det kortspel om vi kallade poängpoker när jag var ung. Ett byte av kort och sedan spel.

Ha det bra! :-)

2010-11-14 @ 16:44:10
URL: http://vildhunden.wordpress.com
Postat av: Anonym

Det finns nästan inget som är så gott som glass :P

2010-11-16 @ 19:45:56
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0