Tant makt

Igår hörde jag nåt snack på TV om tanter. Det handlade delvis om det gamla vanliga tugget om oss tanter som det förfördelade och underordnade könet och som dessutom vid mogen ålder tappat sin sexuella attraktionskraft. Alla behagen bara hänger!. Vi har inte bara fel kön, vi har fel ålder också. Dubbelsyndomma oss!

 

Så var det en kvinna som hov upp sin röst och gav ett annat perspektiv på saken: Dagens svenska tanter har aldrig någonsin haft större makt i samhället, politiskt och ekonomiskt. Vi saknar dessutom motstycke i världen. Tegelstenstungt inlägg enligt min ening, men hennes inlägg blev hängande fjäderlätt i luften, som om det aldrig uttalats. Efter det gick samtalet tillbaka i utstakad syndomma-oss-fåra. I alla fall så länge jag iddes lyssna.

 

Vi må vara underordnade och oattraktiva, men man kan säga att vi tar oss. Det finns en trend att förundras över. Vart bär det hän och hur blir det då? Och uppriktigt sagt, vad ska vi med den ungdomliga skönheten till? Räcker det inte långt med ökad politisk och ekonomisk makt? Låt de unga ägna sig åt attraktionsmarknaden så kan vi ta hand om resten!

 

Släng alla pushups och antirynkmedel.

Var stolt över häck och magar, gäddhäng och plattbröst.

Kom ut tanten.

We´ve got the power!

Tant makt

 

Om nu genus är en social konstruktion, vilket det enligt definitionen är, så skapas genus genom hur vi tillsammans pratar om och hur vi agerar.  Vi är alla samskapare. Det är dessutom så att det vi intresserar oss för får vi mer av. Därför finns all anledning att utforska tant makt. Hur kommer det sig att vi nått dit vi nått? Vilka har förutsättningarna varit som gjort oss unika i världen? Vad ska vi använda makten till och hur ska den utvecklas ytterligare? Den typen av frågor är ju jätteintressanta att söka svar på.

 

Jag vill också ha sagt att jag ger den feministiska forskningen en stor eloge för att ha synliggjort genus-makt-strukturer på samhällsnivå. Det är ett stort bidrag till mänskligheten. Jag vill bara inte konservera den ordningen.

 

Kommenterade fenomenet tanter på Facebook och det verkar vara ett engagerande ämne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0