Vad sker?

Mitt gamla bokprojekt, en spänningsroman, har fått näring på skrivarkursen jag gick förra veckan. Vill du bidra med tips, artiklar, länkar och personer som vet mer, så blir jag djupt tacksam. Projekt Meuw (uttalas miao), romanprojektet, förundrar mig just idag. Läs här varför.

Bakgrund

När jag var som sjukast för några år sedan föddes idén om att roa mig genom att skriva en deckare förlagd till hemmiljö. Gjorde en fragmentarisk storyboard, närmast ett angreppssätt, då. Sedan dess har bokprojektet fallit in i glömskans dimmor, eller om man så vill, jag har hindrats av mitt eget tillfrisknande.

 

Under skrivarveckan dammande jag av tankegångarna och nu har det blivit ett romanprojekt (filmatiseras?). Projekt Meuw, romanprojektet, handlar i korta drag om internationell kvinnohandel med förgrening till midjan av mellanmjölkens land i skuggan av bärplockning med importerade bärplockare från Thailand och multikultifestivaler, där ingen förvånas över mängden utlänningar i trakterna runtikring. För att vara precis – Meuw är thailändska. Sen kan du roa dig med att själv kreera en fortsättning.

 

Under och efter kursen har jag utvecklat tänket lite. Skissar på storyboard och märker hur mycket research jag behöver göra. Har en inre konversation som går ungefär så här.

- Oj, när ska jag hinna göra allt det här?

- Nu börjar ju arbetssäsongen och då kan jag ju inte ägna timmar och åter timmar åt research!

- Det gäller att ha en rimlig nivå på det hela. Inte helt glömma men inte heller ge mig in i projektet med hull och hår.

 

Researchbehov

Jag behöver veta mer om bärhandels- respektive kärlekshandels-branscherna.

 

1. (utländska) bemanningsföretag för bärplockning,

2. skogsbolag o enskilda skogsägares syn på hur skogen exploateras av organiserad vinstdrivande bärplockning,

3. bärplockningsföretag och bäruppköpare

4. skattemyndighetens syn på beskattning av bärplockare resp bärplockningsbolag

5. kärlekshandel, kvinnohandel

6. migrationsverkets syn på kärleksinvandring

7. polisens syn på utländska kvinnor som gift sig till Sverige och som utsätts för våld.

8. uppväxtvillkor för min huvudperson Meuw från Isaan, Thailand. Jag skulle t ex gärna prata med thailänskor på ett språk som vi båda förstår.

 

Om detta skrev jag till min skrivargrupp (kursarna, vi har bildat en face book-grupp för att stötta varandras skrivande) igår. Bad om tips om de ramlar över nåt de tror jag kan vara intresserad av.

 

Vad sker?

Nu på morgonen har jag fått en vänförfrågan på Facebook från นางสาคร ศรีสุริยวงษ์ Det är en kvinna, det ser jag på bilden, men i övrigt är det mesta om henne är på hieroglyfiska. Jag har dock kunnat se att hon är… ja vad tror du? Just det. Thailändska. Rätt ung, gift, har dryga 200 vänner, varav en tysk och en mysko svensk man. I övrigt ser det ut som att hon har idel thai-vänner. Jag grunnar på om jag ska göra henne till min vän och se om vi kan pratas vid på något språk och… ja, se vad det kan ge, helt enkelt.

 

Men hur kommer det sig att hon vill vara vän med mig? Just nu. Det tillhör ovanligheterna att jag får vänförfrågningar från utländska främlingar. Skickar hon till många? Troligen. Till vilka då? Har hon specifika avsikter? Är hon face-rejpad? Är hon verklig eller finns det någon annan bakom hennes ansikte? Någon som vill sälja henne? Kvinnohandel? Är hon blåögd och bara vill utnyttja de nya sociala medierna? Finns det risker för mig att göra henne till vän? Eller är hon helt enkelt en ”stekt sparv” som flyger in i min tillvaro? Ja, frågorna hopar sig.

 

Now what?

Hur det än blir med den här nya bekantskapen, så välkomnar jag alltså tips på länkar, artiklar, personer som vet mer etc. 
inom mina nyvunna intresseområden. Välkommen att bidra. Jag lovar inte att det blir en roman. Men om det blir det så kommer alla som bidragit på ett eller annat sätt att bli omnämnda med ett tack, det lovar jag.


Kommentarer
Postat av: vildhunden

Jag har en turkisk man som vän på Facebook. Hur det kom sig att han skickade en vänförfrågan vet jag inte. Jag lät ett par veckor gå innan jag kollade genom hans vänner och fann ytterligare en svensk där. Det var fotografen Anders Petersén. Då blev jag lite "stolt" och godkände hans vänförfrågan. Så nu har jag en turkisk vän. :-D

2011-08-03 @ 20:56:38
URL: http://vildhunden.wordpress.com
Postat av: Kontext

Tjena Vildhund. Kanske inte är så farligt att prova en Facebook-vän från långtbortistan.

2011-08-04 @ 09:49:09
Postat av: Kontext

MH

Tusen tack för de tips du gett mig.

/Kontext

2011-08-04 @ 09:57:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0