Cachare och mugglare

Här kommer du att få en kort introduktion i två begrepp, cachare och mugglare. Och jag är åter på vift, just nu är jag hos dotter och pojkvän i Huvudstaden.

 

Igår morse kom dessutom semestrande sonen med fru förbi här. De mellanlandade för en stunds uppsluppen och glad frukost på deras resa från Thailand till sin bostad västerut. Väldigt trevligt var det.

 

Men nu till begreppsintroduktionen. Det är så här. Jag har genom en seminariedeltagare jag träffat för några månader sedan kommit i kontakt med begreppet geocaching. Jag tyckte det verkade spänande och loggade in mig som geocachare. (gratis på www.geocaching.com) Sen har jag liksom inte kommit igång. Berättade om fenomenet för de mina. Inte heller dom gjorde något åt saken. Förrän nu.

 

Här går de och är kärnfriska och är avrådda från att göra nästan allt de brukar göra vad gäller fysisk aktivitet. Dottern ska ta det bara lugnt och fint, vila mycket, inte anstränga sig i onödan. Stackars människa, hon är ju dansare och van att röra sig mycket. Inte kunde de åka på stillsam semester norröver heller. Då kom pojkvännen på att de kanske kunde geocacha lite.

 

Nu är de rutinerade cachare, i alla fall jämfört med mig, för de har flera dagars erfarenhetsförsprång. Perfekt för mig att lära av proffs.

 

Geocaching är skattjakt med GPS. En cache är ett utflyktsmål som består av, vanligen, en liten låda där det finns små saker och en loggbok. Geocaching började i USA 2000 efter en lagändring om användandet av GPS. En snubbe fyllde en hink med små prylar/skatter och la ut informationen på nätet att det går bra att ta sig till platsen med koordinaterna si och så och hämta sig en liten skatt. Det blev startskottet till vad som nu är en global rörelse med gemensamt intresse för att leta cacher. Det kostar inget, man tjänar inget, det finns ingen profit inblandad. Det är helt enkelt bara kul.

 

Jag introducerades i cachandets variationer. Det finns enstaka cacher och multi-varianter. Det finns tematiska cahcer och mystery caches. Där skriver man in att man besökt cachen. Via nätet får jag en beskrivning av cachen och ledtrådar att hitta dit. Med GPS i mobilen orienterar man till målet och letar efter den, oftast, dolda cachen. Multi-cacharna har flera steg innan man kommer i mål. Det kan röra sig om olika steg i närområdet, men även över större geografiska områden, tom mellan olika länder. Cachen kan innehålla föremål. Ibland är det vandrande föremål, dvs ska förflyttas från en plats till en annan. T ex från Uriksdal till en plats i Kina. På nätet kan man följa dess vandring mot mål.

 

Bortemot 4-5-tiden i går eftermiddag var vi redo att ge oss ut på den för mig jungfrueliga cachturen där jag skulle introduceras i geocachandets praktik. Vi förlade praktiken till Ulriksdals slottsträdgård. Jag fick hjälp att ladda  hem en app för ändamålet och vi tog bilen dit.

 

Och jag lärde mig att cacha. Hade lite bestyr med det internettiska knapptryckeriet och gick koncentrerad med mobilen i handen. Det är inte riktigt proffsigt. Cachare låtsas vara mugglare, dvs alldeles vanliga människor och de har koll på vilka som är cachare och vilka som är mugglare (hämtat från Harry Potter-böckerna).

 

Vi tog 6 cacher i Ulriksdal. De fanns vid brofästen, stenmurar, uppe i skogen, nere vid vattnet, etc. En var särskilt fantasieggande. Den var förlagd uppe i skogen vid ett vackert träd ackompanjerad av en muminberättelse. En kunde vi inte ta, för den var inhägnad och betande får gick där bakom elstängsel. Vi valde att bete oss och lämnade cachen ifred.

 

Det fanns en multi-cach som vi inte knäckte på plats. En multi-cach är en cach som det tar flera steg att lösa. Man får ledtrådar som leder till ytterligare ledtrådar i några steg.

 

Här skriver pojkvännen på dotterns mage vissa ledtrådar, för vi hade inte papper till hands. Magen fick bli både skrivbord och papper i ett.

 

Vi träffade också på ett brudpar som fotades både här och där, och brudparets chaufför som stod och putsade på sin Rolls Royce från 1961. Det finns bara 9 exemplar av den sorten på jorden och den kostar bortemot 2 mille att köpa. Å så fick vi veta villkoren kring att vitt hyra ut snygg-bilar på en omfattande svart-marknad.

Den här bilen med chaufför kostar 2 700 kr att hyra för en timme. Vill man hyra längre kostar det 500 kr/timmen.

 

Vi avslutade cachandet genom att lära mig knäcka en multi-cach vid tunnelbanan nära dotterns bostad. Jag hade redan tidigare gjort ett eget arbete nere i tunnelbanan, sett den stora älgen i skåpet och sett ordet jag behövde för att knäcka koordinaterna till cachen. Nu blev det ånyo att använda sagda mage för att räkna ut koordinater. Och så bar det iväg. Min GPS är inte så värst bra, men jag kunde i alla fall ringa in cachen på 10 m när och jag fick hintar från de mina om att jag tänkte rätt och var rätt eller fel ute. Jag fick veta att jag letade ett svart litet rör som bara syntes i ett alldeles specifikt läge. En bit bort gick två yngre killar med sina mobiler. Med lite fantasi kunde vi identifiera dem som cachare.

 

Nu fick jag alltså praktisera konsten att låtsas vara mugglare och ändå frenetiskt leta ett svart litet rör i ett svart stängsel. Jag fann den till slut och öppnade röret, skrev in att jag varit där, med klockslag och allt. Om de unga killarna sedan skulle hitta cachen så skulle de förvånas över att den gråhåriga gamla tanten just varit där. Hi hi.

 

Turen tog flera timmar och jag var rejält trött i både kropp och knopp. Jättetrevligt. Lite spännande. Inte illa.

 

Här har jag knyckt lite Fakta om geocaching

Geocaching (skattjakt med GPS) ”föddes” i USA i maj 2000 efter att Clinton‑admi nistrationen stängde av störsignalen som påverkade GPS-systemet.

➤ Du behöver en GPS och en dator.
➤ Du kan läsa om geocaching på svenska på www.geocaching.se
➤ Du måste registrera dig på www.geocach ing.com (det är gratis) för att kunna syssla med geocaching. Sidan kan visas på svenska, det väljer du längst ned på sidan.
➤ Den som praktiserar geocaching kallas för cachare (cachare i plural) och ”skatten” kallas för en cache (cacher i plural).
➤ I Sverige fanns våren 2011 cirka 34 000 cacher och mellan 5 000 och
10 000 cachare.
➤ I världen fanns det cirka 1,4 miljoner cacher och mellan 4 och 5 miljoner cachare.
➤ Ordet geocache kommer från det gre kiska ordet ”geo” = jord och det engelska ordet ”cache” = gömställe.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0