O nej, o ja

Muhammad Yunus, grundare av Grameen Bank för 24 år sedan, besökte TV 4 morgonsoffa och jag såg intervjun med honom nyss. Jag har länge varit ett av hans många fans. Han är avskedad från den verksamhet som han startade och drivit till en enorm och positivt samhällsomdanande verksamhet.

 

O nej.

 

Banken ger mikrokrediter till kvinnor i Bangladesh och den ägs av kvinnorna själva. Banken har fått många efterföljare i världen och hjälpt många många millioner kvinnor att komma på fötter och arbeta sig ut ur fattigdom.

 

Yunus är anklagad för oegentligheter och korruption. Han menar att anklagelserna är grundlösa, vilket två rättsliga prövningar bekräftat, en Norsk och en Bangladeshisk. Jag kan naturligtvis inte skipa rätt, jag bara hoppas att anklagelserna är obefogade.

 

Hur kommer det sig?, frågade intervjuaren. Han hade några olika förklaringar:

 

* media älskar chock-attack-avslöjanden, och i det här fallet gottade sig media i grundlösa rykten som fick stor medial uppmärksamhet

* banken ägs av fattiga kvinnor och de har blivit en maktfaktor som rubbar och hotar befintliga maktstrukturer

* han själv personligen är ett makthot i och med att han gett offentlighet till tanken att han skulle starta ett politiskt parti

 

Sett i ett samhällsperspektiv är det mycket allvarligt att han petats, särskilt om bankens framtida öde hotas. Kan andra goda och potenta krafter ta över, så att verksamheten kan fortsätta med samma värderingar som styr verksamheten, är samhällsskadan inte lika omfattande. Han själv står till förfogande för att lotsa till en sådan stabil lösning utan honom. Och det är ovisst hur det blir med den saken.

 

Yunus har gett ut en bok om Social Business och blev intervjuad även om detta. Han förklarade sitt intresse för social business på ett sätt så att polletten trillade ner med en skräll och jag känner mig rörd till tårar.

 

Business

Den affärsprincip som de flest företag byggs efter bygger på egoistiska krafter och intresse för egen vinning. Måtte på framgång är egen vinst.

 

Social business

Social business har fokus på lösning av samhällsproblem. Vinstpengarna åter vinns i verksamheten.

 

O ja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0