Tyckt om TV-underhållning

Jag hälsar på mina vänner i de allra sydligaste delarna av Mellanmjölkens land. Iddes inte kajka hela vägen hem över helgen utan hittade på att göra en kortare resa istället. Det är gött att åka till ”familjen”.

 

Vi pratade om underhållningsprogram på TV igår. Konstaterade att kunskaps-TV är ute. Borta är program som 10-tusenkronorsfrågan, Kontrapunkt och liknande som bygger på att man är kunnig i nåt. Kommer bara på På spåret och Vem vet mest, som är kunskapsbaserade program av idag. Jo, det finns ju de där programmen typ Vem vill bli millionär där man svarar på frågor och tjänar pengar allt eftersom. In på arenan har i stället klivit strunt-TV och förnedrings-TV. Strunt-TV är såna program där det tävlas i den ena mer besynnerliga grenen efter den andra, ibland under nesliga former. Förnedrings-TV är mitt samlingsprogram för alla utröstningsprogram där en efter  den andra åker ut och kvar är slutligen vinnaren. Let´s dance, Idol, Körslaget etc. Det finns annan design på TV-program men de är inte många. Jag kallar dem hyllnings-TV. Så mycket bättre var ett sånt. Det byggde på att olika musiker samlades och hyllade varandra genom at göra tolkningar av deras musik. En musiker var i fokus under ett program, en annan i nästa program etc.

 

Ur ett samhällsperspektiv undrar jag vad som händer med ett folk som matas med strunt och förnedring. Inte bra alls. Tänk ett samhälle där man lyfter fram kunskap och kompetens och hyllar det i olika former. Såna TV-program vill jag ha mer av. Det är en utmaning att göra sådan programarkitekturen och det är då inte svårt att göra program där man bara röstar ut varandra.


Kommentarer
Postat av: vännen i västerås

Hej ! Nu får du snart komma hit, jag längtar efter att prata med dig, en vettig människa!

2011-03-27 @ 19:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0