Riga

Riga – jag kom, jag såg, jag förfärades och fascinerades. Torsdag eftermiddag till söndag morgon. Två nätter på båt, en natt på land. Jag har haft några dagars minisemester med mina gamla studiekamrater, BUC-arna.

 

Vi var nog rätt uppfyllda av den vardag vi lämnade, alla tre. Än var det en arbetssituation, vars ekvation bara inte går ihop. Än var det en arbetssituation där måttet var rågat. Nu står jag inte till förfogande längre, det här är inte kul, nu ser jag mig om efter ett annat jobb. Än var det jag, som har en hyfsat väl fungerande arbetssituation men med ett stort fett orosmoln som bara väller in över tillvaron.

 

 

Bilderna är från marknaden och från våra promenader i Riga.

 

Jag tror vi lyckades ta en stunds semester från vardagen, alla tre. Själv lyckades jag rätt bra med det. Men jag har och hade en trilskande rygg som satte p för en del. Det gjorde att jag rörde mig långsamt, tog pauser, lade mig på hotellrummet flera gånger om dagen och sov en stund. Jag tror att det inte bara var ryggen som behövde slockna lite.

 

Vi har vandrat i de centrala gamla delarna, på den stora marknaden och vi har besökt Ockupationsmuseet. Den storyn var blytung. En tredjedel av den lettiska befolkningen strök med under andra världskriget och under kalla kriget. Jag kom att förfäras över hur effektivt ett land kan monteras ner och ett folk kuvas. Jag kom att undra över de hjärnor som styrde nedmonteringen och nyordningen. Både Stalin och Hitler måste ha varit ”genier” i att skapa organisation för dessa gigantiska förändringsprojekt. Hur tänkte de? Egentligen? Jag skulle vilja ha båda sidornas berättelser. Jag skulle vilja veta vad som rörde sig i huvudet på förtryckarna, inte bara de förtryckta.

 

Vi kom att prata om vad som nu sker i världen. Om den islamiska revolutionen och den instabilitet som råder vid revolutioner. Iran är ett exempel på att en störtad diktator inte ledde till demokrati och folkstyre. Istället bytte förtrycket bara ansikte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0