Jag mår bra, men inte bostadsmarknaden

Fortsätter att drömma märkliga drömmar. I natt drömde jag att jag hade oavklarade kurser för att få ut examen. Så är det ju inte heller. Jag är klar och har examen sedan 1978. Basta.

 

Kanske handlar mina drömmar om en oklar situation som behöver hanteras. Det är en kreativ tolkning. Hur nu nya män, ruttna fönster och ofärdig examen kan handla om mitt nuvarande liv.

 

I alla fall är jag rent faktiskt i en klämd trixig situation som jag inte riktigt ser lösningen på. Har köpt (skrivit på och överlämnat handpenning) lägenhet i Drottningstaden, men får inte mitt radhus sålt till ett rimligt pris. Bostadsmarknaden är punkterad. Det finns massor med villor och radhus till salu, de visas om och om igen och det läggs få, låga eller inga bud. Mitt radhus har två intressenter som budat var sin gång. Alltid något. Men de ligger bortemot 150 - 200 kkr lägre än vad jag helst vill ha.

 

I den här situationen vill jag berömma mig för en sak. Jag gör något som är olikt mig själv. Jag sticker nämligen inte huvudet i busken och mår dåligt. Nej då. Här är ärmarna uppkavlade och jag agerar kraftfullt och jag mår faktiskt bra. Har kontinuerlig dialog med mäklaren, har lagt korten på bordet till banken och bett dem hjälpa mig att se vilka alternativa vägar jag kan ta och jag har bollat upp situationen med min äldste son, som är en bra samtalspartner. Banken kan hjälpa mig, men boendet blir några tusen dyrare per månad än vad jag tänkt mig. Sonen fick mig att se att jag inte bara säljer till underpris, om jag nu gör det, utan jag har också köpt till underpris. Och jag har köpt upp mig. Rimligen borde jag vara vinnare, in the long run.

 

Det är klart – det är trist att sälja just när marknaden punkterades. Om jag nu gör det. Finns kanske möjlighet att hyra ut ett tag. Det är också trist att bo onödigt dyrt. Men jag mår bra trots det, det är marknaden som mår dåligt. Det gäller att inte dras med.

 

Jag fortsätter att tufsa omkring och packa, låda för låda. Tar mödosamma beslut allteftersom. Till musik på Spotify eller trevliga TV-program. Frågan för dagen - vad gör jag med alla lådor med fotografier? Det gäller att inte dras med i tunga känslor kring sånt med.

 

- Jag grejar det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0