Ultramodern turist

Puh. Nu pustar jag ut efter en hel dags turistande.

 

Tänkte jag skulle kolla Hisingen lite närmare. Det blev inte så mycket av det, för ett tu tre satt jag i Tingstatunneln å så hade jag plötsligt Hisingen i ryggen och en massa vägval att göra i trafiksnurret som mötte. I alla fall har jag rätt noga kollat några områden som jag tänkt ut som intressanta.

 

Å så fick jag upp ögonen för ett kvarter i Annedal med Dicksonska husen. Lunchade våffelbuffe på Lilton hotel, som finns i ett av Dicksonska husen.

 

 

Lilton hotel drivs av en ung kvinna som äger huset och har små barn springande runt benen. En - kanske- 4-årig pojke agerade trevlig "inkastare" och var på sitt sätt välkomnande alltmedan han åt på en bränd våffla och hade en större tjejkompis som sufflerade honom.

 

 

Söndagar serveras våffelbuffé och jag smaskade i mig 6 stycken för det rimliga priset av 69 kr, inklusive kaffe.

 

I närheten finns Witch´s caste. Det är geocacharnas benämning på Landala högreservoar (vattentorn) ritad av arkitekterna Adrian C och Carl Petersonsom. Numera ger byggnaden plats för en telerelästation

Följande har jag hittat på nätet om toret: "Slottsskogen står sedan 1899 ett vattentorn, eller en högreservoar, som tydligen är den tekniskt korrekta benämningen. Det är så pampigt och påkostat att man nära nog kan förväxla det med slott, borgar eller något annat storvulet i byggnadsväg. Och frågan är om det inte är meningen att man skall uppfatta det så. Slottsskogstornet kan sägas ha tre funktioner – att vara vattenreservoar, att vara ett utsiktstorn och att vara ett inslag, ett blickfång i stadsbilden. Kanske är det rent av tänkt att vara som en krona på det sköna verk som Slotts-skogen utgör. Reservoaren rymmer 780 kbm vatten och höjer sig 79 meter över havsytan."

 

Jag orienterade mig ständigt med hjälp av GPS-en i mobilen och när jag var uppe vid Landala telerelästation tog jag cachen intill och så satte jag mig på en parksoffa en stund, pustade lite och så Ordfejdade jag en stund (Wordfeud).

 

Är inte jag en ultramodern människa egentligen? Jag orienterar mig och roar mig med hjälp av min smarta mobil. Jag tror jag uppfunnit ännu ett U (se förrförra bloggen). U = ultramodern. Noterar att den ultramoderna turisten dras åt det historiska hållet. De miljöer som fångar mitt intresse har både enhetlig karaktär och patina som bara ett större antal år kan fixa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0