Oxytocin

Oxytocin, enligt Wikipedia, är ett peptidhormon och en signalsubstans i hjärnan som bland annat utsöndras från hypofysens baklob. Det utsöndras vid beröring, till exempel massage och kan motverka stress. Oxytocin som frigörs i hjärnan har en lugnande och avslappnande effekt.

 

Nu har jag nog grejat lite oxytocin, för allt går lättare nu. Jag har avbokat mina tre möten. Jag har gett mig utrymme att ta det väldigt lugnt och försiktigt. Dessutom har jag klarat av bravaden att ta bort min kateter själv, så jag är en vinnare också.

 

Blåsan håller sig lugn och fin. Nu går jag åter på toaletten alldeles för egen maskin. Duktigt. Nedstämda tankar utbyts mot uppstämda. Då är det genast lättare att leva Ute är träden vitluddiga och himlen blekblå. Det är så vackert.

 

Kan man inte få lite oxytocin på piller, lite snabbt? Vid behov, bara. Så man får lite gjort också. För min blåsa verkar gilla oxytocin. Helst skulle blåsan få sitt oxytocin medan jag kan fortsätta att gå på adrenalin. Det vore nåt.


Fast då skulle jag nog behöva lägga av med att tro på systemteorin. Den lära som jag bekänner mig till. Shit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0