Tung lättnad

Oj, vilken dag.

 

I morse blev jag skjutsad av min dotter till regionhuvudstaden för några möten och lungröntgen.

 

Jag for med en grundberedskap om att det kan vara riktigt illa. Jag var beredd på att min blåsa är full i cancer, aggressiv carcinoma in situ (Tis) och att situationen är toppad med lungtuberkulos. Det märks nog på mina tidigare bloggar. Jag var trött och beredd.

 

Efter en trevlig lunch och flera frustrerande och ansträngande möten hämtade min dotter upp mig och skjutsade mig till friskhuset. Där gled jag som på räkmacka genom friskhusets olika instanser. Någon enstaka minuts väntan på röntgen, som i sig var avklarad på 3 minuter. I receptionen på urologen var jag väntad med ett välkomnande "hej, är du här nu". I väntrummet möttes jag efter rätt kort väntan av en sköterska som sa att dom ihärdigt sökt läkaren, men inte fick kontakt. "Bara så att du vet att vi gör vad vi kan." Efter en, för mig, kort stund kom hon inseglandes.

 

Läkaren KÅ har redan fått operationsresultatet idag. Det finns inga tecken på någon cancer över huvud taget. Alla prickar som syntes under operationen är alltså infektion. Mina lungor är fina, inga tecken på tuberkulos. Efter lite snack om att jag själv kan bedöma när jag ska ta antibiotika och med några recept på antibiotika och remisser på odlingar gick vi därifrån. När jag ringde min kollega för att berätta kom reaktionen. Jag skrek och grät och skrattade om vartannat och det ville inte ta slut.

 

Jag är i det närmaste friskförklarad - eller - jag är nu definitivt förflyttad till stadiet underhållsbehandling. Bättre julklapp finns inte. Nästa gång jag ska till friskhuset är för magnetröntgen och datortomografi i januari, för säkerhets skull. Därefter cystokopi i mars.

 

Jag har alltså vunnit även den senaste matchen. Blåsan är friad från canceranklagelser och lungorna är friade från misstanken om tuberkulos.

 

Nu är jag hemma med en lättnad som är närmast monumentalt tung. Overkligt. Framgångs-chock. Huvudvärken lurar bakom hörnet. Oj vilken dag. Vilken julklapp. Tack.


Kommentarer
Postat av: Ulf

VAD HÄRLIGT!!!
En bamsekram

2007-12-20 @ 20:24:55
URL: http://vildhunden.blogspot.com
Postat av: P

Men så bra, så otroligt skönt, också så förståligt- "en lättnad som är oerhört tung", skriver Du.
Javisst är det märkligt med sånt som det inte var.........
En mycket god jul till Dig och familjen

kram

2007-12-20 @ 20:54:42
Postat av: liberum-weto

Det kallar jag julklapp i förskott.

2007-12-20 @ 20:56:27
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: iprincipfriskisk

Ja efter recensionen av din musik är det väl på sin plats med ett Gud vare tack och lov. Så vi gläds med dig.
Min väntan försöker jag förpacka minst till v3, men då måste jag väl släppa ut den.

2007-12-20 @ 21:39:04
Postat av: I.

Så sköööönt att höra(=läsa)! Jag har följt dina uppoch nergångar dagligen och nu hoppas jag att du får vara fri från nya oroshärdar framöver. Hoppas du får en riktigt skön och avkopplande jul- och nyårshelg i kretsen av de dina.
Kraaaaamar från I och familjen.

2007-12-20 @ 22:20:56
Postat av: cc

Vilket underbart besked...
Tumla runt i lättnaden och framgångskrisen :)
En gnistrande jul och ett glittrande Nytt År önskar jag dig och din familj!

Varmaste kramen!

2007-12-20 @ 22:45:26
Postat av: Vännen Västerås

Herregud vad skönt att höra, du kanske kan bli den som friskbloggar numera. Jättekram

2007-12-20 @ 23:26:48
Postat av: Lilla Blå

Ett bautaGRATTIS till dig! Jag sitter här och bara ler. Jag känner dig ju inte, men har läst din blogg en tid. Detta var fantastiska nyheter, jag är uppriktigt glad för din skull. Underbart!!! Sköt nu om dig och ha en smarrig jul!

2007-12-21 @ 09:55:02
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: uk söderut

GRATTIS!! Underbart att höra.
Njut och slappna av nu mitt kära kraftpaket. Även en ardennerhäst behöver ro och snällbehandling.

Har musen setts till?

God Helg

2007-12-21 @ 20:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0