Universalteori

Uppdrag och kundmöten på pärlband. Intensivt som bara den. Hjärnan går på högvarv och ofta känns den som en tryck-kokare.

I det ena samtalet efter det andra ändar vi i frågor om hur hur de mjuka värdena ska kunna förenas med de hårda. Alltså organisationernas samspelsförmåga och inre dialog och kommunikation utåt med omvärlds och marknad, värderingar, självbild, mission, humankapital etc (det mjuka, svårfångade) och deras ekonomi, organisationsstruktur, teknsika stöd, etc (det hårda, mätbara). Jag är på jakt efter modeller för att kunna belysa dem och hur de samspelar med varandra.

Av kännare på området får jag veta att det inte finns några bra modeller. I de samtal jag är inblandad i resonerar vi om projekt för att utveckla, pröva, uppfinna, samarbeta tvärvetenskapligt etc. Bara möjligheter, bara utvecklingsarbete, bara om framtiden där startsträckan att fvå till arvoderade uppdrag är lång.

Varför ska just jag hamna i såna här samtal? Vad har jag med det här att göra?? Varför stoppar just jag fingrarna i dessa syltburkar???

Jag känner mig som de fysiker som är på jakt efter en enda universlteori inom fysikens område. De har landat i 4 lagar, men inte lyckats förena dem till en. Jag verkar vara på jakt efter organisationernas universallag. Och jag är inte ensam om det. Vi verkar vara många som råddar i det här.

Jag blir så trött på mig själv och min idealitet och längtar svampskogen, som just nu är mååånga mil bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0