Tokförälskad

Eva Dahlgren har i intervjuer och sommarprogram (vill jag minnas) berättat om drömmen om framgång som betydligt behagligare än själva framgången. Jag tror jag förstår. Jag tror också att jag befinner mig i ett liknande tillstånd.

 

Jag har blivit tokförälskad i en dröm om möjligheten av att … ja, skissa tankar, göra illustrationer och att direktdokumentera seminarier digitalt. För jag har fått syn på vad iPad kan om jag bara laddar hem en eller ett par appar för mindre än 100-lappen styck. Scetchbook Pro,  t ex. Det ser urhäftigt och relativt  enkelt ut på filmsnuttarna på YouTube.

 

Erfarenheten säger att det nog inte är lika lätt i verkligheten och att kvalitén kanske inte är den bästa. Men jag är inte där, i verkligheten. Jag är i möjligheternas land och där fungerar allt utan problem och där finns just inga begränsningar.

 

Där kan jag både lay-outa och illustrera boken vi håller på med på ett betydligt enklare sätt än nu. Jag kan göra förstoringar och förminskningar genom att peka och dra, justeringar i illustrationerna med några enkla handgrepp. Jag kan enkelt flytta bland textsjoken, bilderna och sidorna. Inget hänger sig någoinsin och allt går fort  och lätt. Och framför allt kan jag hantera programmet som en virtuoss. I min drömvärld kan jag  också direktdokumentera det mina seminariedeltagare säger samtidigt om jag har ögonkontakt och de kan se vad jag skriver projicerat på en skärm så de kan se och godkänna dokumenterandet. Då skriver jag för hand och ritar små krumelurer och pilar och en massa ord - för jag skriver ju så snyggt - precis som om jag skrev på bläddrblocksblad och det lagras digitalt och går lätt att sätta samman i en seminariedokumentation. I den världen fungerar det perfekt.  I den drömvärlden vistas jag nu. Urhäftigt. Jag är tokförälskad och har BRÅTTOM att leva ut min kärlek.

 

Men, eftersom jag levt med mig själv ett antal år, så vet jag att jag lätt kan bli lite överhettad. Jag behöver sätta mig på händerna ett tag och lovar att kolla upp lite bättre innan jag springer åstad och köper... En inaktiv del av mitt medvetande anar ugglor i mossen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0