Att städa och slänga är nutidshistoria

Jag har en pärm, som jag inte tagit i på något år. På ryggen står ”Datorn”. Här har jag samlat viktigt som jag inte vill belasta hjärnan med. Nu tömmer jag den med papper om

DreamWeaver

Hämta från diskett. Formatera diskett

Säkerhetskopiera på diskett

Dockning

Söka på internet via Netscape > Altavista

Skicka mail via ITV > starta Trumpet PPP > Eudora mail > message > new message etc,

skicka fax

sidnumrering på Pagemaker

backup på CD

Kaspersky antivirus

mm

 

Allt det här är helt enkelt stenåldern. Dreamweaver var värstingprogrammet för hemsidesmakare och det valde jag att jobba i och betalade någon tusenlapp för det. Det har jag övergett för att istället jobba i det betydligt smartare gratisprogrammet Drupal. Disketter – ja, jag har just gallrat ut samtliga disketter ur mitt hus. De är bedrövligt ute. Internet … ja, jag googlar, liksom de allra flesta andra på jordklotet. Fax – vem faxar längre. Jag har ställt undan min fax i förrådet i väntan på beslut om faxens nästa öde. Kanske kan jag få en liten slant för den, ännu? Säkerhetskopiera, ja jag har säkerhetskopierat på disketter, på CD och senare på en särskild extern hårddisk. Allt är ute, för nu använder jag Dropbox, dvs jag back-uppar på nätet. Mail, ja det gör jag via ”Mail”. Layoutprogrammet Pagemaker har jag övergett för Indesign, som jag letar en ersättare för.  Kaspersky är ett antivirusföretag som väl ingen vet nåt om längre. Eller?

 

Jag vill bara säga att den där pärmen inte är förstenad. pappren är fortfarande mjuka. Den är faktiskt bara några år gammal. Kanske fem – tio år. Nog är det fascinerande med teknikutvecklingen alltid. Den blir uppenbar då såna som jag städar och slänger. Det är ett stycke nutidshistoria.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0