Konsten att leva med mig själv 5

Ja, det var en bedrövlig gårdag där jag klafsade omkring i det ömkliga teknikträsket och där kom att ägna mesta uppmärksamheten åt mobilens hälsa, trots att det alls inte var meningen. Dagen gav mig fler frågor än svar.

 

Hur får jag Skype att funka? Fortfarande säger den att jag är offline när jag inte är det. Och jag får dagliga meddelanden på mail om att mina pengar jag har insatta, en blygsam summa i och för sig, försvinner om x dagar (idag 3). Sånt får mig att liksom surna till och gärna fastna där ett tag.

 

Vilka appar hade jag i mobilen och vill jag ha? Och hur hittar jag Whatsapp-appen? Den som jag kan skicka meddelanden, bilder och filmer gratis till folk med. Och som framför allt gör att mina mindre bemedlade anhöriga och vänner kan skicka bilder och filmer till mig. På tvillingarna t ex. Det är en oerhört viktig app att ha. Jag vet inte hur många gånger jag letat efter den utan att hitta. Surt.

 

Jag laddar i alla fall hem appar så det står härliga till. Gör mina fynd.

T ex hittade jag en app som heter Naturtipset. Döm om min förvåning då jag såg vem som är skapare till den appen. Han är far till mina (våra) tre barn och alltså mitt X. En himla bra idé, kära X. Hoppas kunna hitta motsvarande i trakten av där jag nu bor.

 

Whastup är också ett litet fynd. Den summerar kulturutbudet på ett föredömligt sätt. Film, musik, teater etc dag för dag.

 

Att leva med mig innebär alltså också att vara nyfiken på både det ena och det andra, inklusive de möjligheter som IT ger, och att göra intressanta fynd. Just nu inom tekniksvängen. Att det emellanåt innebär fullt krig mellan mig och tekniken, det är sånt jag får ta. Jag brukar vinna, i långa loppet. Och så brukar jag skicka avundsjuka tankar till de som är unga idag. De har så lätt för det här som jag krigar om så det ryker. Men åt min ålder kan jag inte göra mycket. Det är sånt jag också får ta. På köpet.


Kommentarer
Postat av: K

Jag tycker nog allt att du ligger i frontlinjen för en 50-talist. Personligen ligger jag långt efter. Klarar visserligen alla kopplingar men inte funktionaliteterna - har inte kommit till app-stadiet än... Håller med dig att man blir vansinning när tekniken trilskas.

2012-01-15 @ 09:25:57
Postat av: Kontext

Kära K

Igen, tack för empati och uppmuntran.



Du har mycket roligt att utforska i apparnas värld. Hur klarar du dig att resa utan rese-appar? T ex reseplanerare i SL och VT, trafikinfo på SJ, flygplatser etc ;-) Ja, jag vet att det går, men apparna är ju SÅ underlättande.



Det här iPaddandet med pedagogiska syften imponerar på mig. Det lär finnas en mojäng, Apple TV, som underlättar överföringen mellan iPad, TV-skärm, dator etc. Men om den förhindrar att bilden ändras, som du berättat om på annat ställe, det kan jag inte svara på. Kanske?

2012-01-15 @ 09:42:21
Postat av: K

L har fått mig att förstå att det är skillnaden mellan ppt och Apple's bildspelsprogram, som jag glömt namnet på, som "rår för" att föredragen ser ut som en 5-åring gjort dem, när man tar upp dem på "paddan", vilket jag förstås inte hunnit utforska. Jag måste väl "maccas om" helt och hållet...

2012-01-15 @ 10:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0