Just ryktesspridning?

Nu har höstsäsongen börjat på allvar. De flesta är tillbaka från sina semestrar. Min semester handlade om sjukdomsbesked och -insikt. Jag valde att tidigt berätta för mina vänner hur det står till. Det var ett bra sätt för mig att själv förstå.

Det är en sak att berätta för vännerna. Där känner jag mig fri att vända och vrida på min situation, att blotta ångest och intresse för min allvarliga sjukdom. Det blir annorlunda med kunder. Nu infinner sig ett nytt skede.

Intuitivt känner jag att jag må vakta min tunga. Jag vill inte mörka, men heller inte sprida ett alltför dystert rykte, som jag själv far illa av. Även om jag har en dödlig sjukdom, vill jag inte få rykte om mig att jag är döende eller i största allmänhet off från arbetslivet. För det är jag fan ta mig inte. Jag är faktiskt i viss bemärkelse fullt frisk och arbetsför. Insiktskrisen är passerad och jag har ork att ta del av andras situation och stort intresse för grupper och organisationers situation. (Bara jag får springa på toaletten då och då ;-)

Det här är inte lätt. Jag har behov av att identifiera mig som den kapabla och arbetsföra företagare jag är. Jag unnar mig verkligen inte att glida av arbetsbanan på grund av rykten. Det vore olyckligt och det mår varken jag eller företagen (jag driver två företag) bra av och arbetslivet missar en duktig konsult. Men man råder inte helt över rykten.

Jag prövar mig fram och säger ungefär så här till kunderna: Jag är fullt frisk men det har helt nyligen visat sig att min blåsa är sjuk. Därför behöver jag underställa mig en del behandlignar under hösten. Det kommer att påverka min arbetskapacitet till en del. Snart vet jag mer i detalj när och i vilken omfattning jag kan arbeta. Å så brukar vi pratas vid om hur vårt samarbete påverkas mer konkret och vilken strategi vi kan ha, om.... Jag låter förstå att jag ger vårt samarbete prioritet.

Och det är sannt. Jag väljer och väljer bort. Nu håller jag på att avsluta och välja bort de många mindre åtaganden jag har, ofta av maknadsförande eller nätverksbyggande karaktär. Jag är fullt på det klara med att jag måste hålla noga i min tid och välja noga vad jag ska engagea mig i. Så får det bli.

Låter det här vettigt? Visst borde det här förhållningssättet skapa just ryktesspridning?

Kommentarer
Postat av: Kramforsulla

Jo det är klokt och rätt att prata med sina kunder. Vad jag förstår så har du en utomordentligt unik sits; du har jag kollegor i/till dina företag. Det är inte alla konsulter förunnat att spela till någon annan. Hoppas att det kan funka för dig. Undrar om det alls behöver märkas för alla varför inte är så PÅ just nu. Själv tror jag att jag bara sköt på en massa jobb eller om det var akut försökte hitta något förslag till kunden. Hade absolut ingen aning om hur det skulle gå framöver, men bestämde mig för att det skulle gå - det har ju du också bestämt!

2007-08-19 @ 21:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0