Sammanhang

Efter konserten häromkvällen i K-dal stod vi några personer på gårdstunet och språkade. FH som är kompositör och en av dem som äger T-huset i N-land berättade att han aktivt valt att inte bo i Kungliga Huvudstaden. Där är klimatet bland kompositörskollegor snålt, föraktfullt och nästan aggressivt. FH trivs inte i en sådan miljö. Det inverkar menligt på hans konstnärliga gärning. Här i midjan av mellanmjölkens land är han kung och kan skapa det sammanhang som han själv mår bra av. Och så är han också bekräftande av musikerkollegor och andra artister. Han omnämner alla möjliga som delaktiga i de produktioner som skapas av FH och runt gänget i T-huset. Han berömmer alla, inklusive sig själv. Det har jag hört åtskilliga gånger i olika sammanhang. Nu förstår jag varför. Det är ett led i en medveten strategi att skapa gott sammanhang för olika sorters konstnärlig gärning, inte bara för honom själv utan för många runt honom.

Det här berör mig och det vill jag berömma. Med växande insikt under årens lopp vet jag att sammanhanget som vi finns i har stor betydelse för hur vi som individer utvecklas. Intuitivt har jag själv sökt mig till goda sammanhang. Min blogg heter Kontext och det betyder sammanhang.

Det är lite märkligt ändå. Det är inte så att Jante är utrotad i de trakter där FH har satt ner sina bopålar. Men kanske är han så udda och avvikande, att Jante inte riktigt får grepp om honom och hans verksamhet?

Därför undrar jag om FH och hans gelikar kommer att medverka till ett trendbrott som påverkar samhället i stort. Kanske är det i avfolkningsbygder som våra, som de goda krafterna söker sig för att skapa de goda sammanhangen. Det vore fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0