Lärorikt - mer att hämta

Nu är jag med om något intressant. Men jag har svårt att fånga vad det är och intrycken är minimala som jag grundar det på.

 

Det blir ingen filmning av. Filmstjärnan kan vila.

 

SVT / Mittnytt anser inte att det här är en nyhet - sa läkaren KÅ, som var förvirrad och inte visste särskilt mycket hon heller då jag pratade med henne nyss. Hon undrade vad jag visste. Inget, för jag har varit bortkopplad från all eterkommunikation och sysslat med en grupp. Strax därefter ringde en MÖ från Mittnytt och meddelade "det blir inget". OK sa jag. "Men jag är lite nyfiken vad journalisten sagt och förespeglat."

 

Jag uppskattar verkligen att hon ringde och meddelade mig hur det blir. Hon önskade också artigt lycka till med operationen, två gånger till och med. Nu kan jag slappna av kring den delen. Det blir inget reportage. Det är för övrigt tillräckligt spännande som det är. Det räcker och blir över.

 

Men jag hörde nåt mellan raderna. Och nu är jag inne på finlir och tolkningar. Jag hörde: Hon (journalisten) ska inte tro att vi kommer här och servar hur som helst. Det här är verkligen inget för oss. Och vilka intressen företräder hon egentligen?

 

Om det här tänker jag att det är något som krockar på ett kulturellt plan. Vad är nyheter? Är det speglingar av ständigt pågående samhällsfenomen? Är det enskilda händelser som kan betraktas som nya?

 

Översatt till mitt fall: blåscancer är en relativt osynliggjord och mycket vanlig sjukdom. Många får försenad diagnos på grund av doctors delay av skäl som jag inte ens begriper. Kvinnor drabbas oftare av doctors delay än män. Försenad diagnostik är livsfarlig. Det är viktigt att behandlas i tid för då ökar chansen att överleva. Väsentligt.

 

Det här sker hela tiden och är alltså inte en nyhet. 2000 patienter per år diagnostiseras med blåscancer i Sverige. Likväl är det ett samhällsfenomen - och ett samhällsproblem. Blåscancer är dyr för samhället, den dyraste cancern. Det är dyrt för samhället att stoppa huvudet i busken.

 

Men det är ingen nyhet. Och kiss- och bajssjukdomar är ointressanta och kan lämpligen fortsätta att förpassas till osynlighet.

 

Det finns mer att hämta i det som nu sker, men just nu får jag inte fatt på det. Och jag orkar inte heller. Det är nåt med privat och offentlig verksamhet, om synen på samhällsnytta och vinstintresse. Jag får återkomma en annan dag.

 

Jag är faktiskt inte riktigt pigg och ska ha dagens krafter till annat. Men jag orkade i alla fall roa mig med en stunds filosoferande kring kulturkrockar mm. Det är så härligt intressant.


Kommentarer
Postat av: iprincipfriskisk

Men varför kunde inte jag ha förstått att de skulle gå så här. Nyheter är oftast det skit journalister själva grävt fram och så måste det vara nära redaktionen för annars hinner de inte göra något reportage. Fast det betyder säkert tur så de så!

2007-12-12 @ 13:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0