Värderingsresan 4

Delgrubbla från 1998 03 27.

Hon förmedlade tillit och tilltro till mig på ett sätt som fick mig att växa rasande fort och med tiden inta en väninneroll, ja rent av en föräldraroll till henne. Jag var hennes förtrogna slasktunna under de svåra åren på äktenskapets 10-åriga utförsbacke. I den rollen blev jag betydelsefull.

På något sätt har jag nog gjort den feministiska revolt hon själv var oförmögen att göra. Men hon förmedlade också ett annat budskap: var följsam och inordna dig. Jag har inte alltid haft det lätt med dessa budskap. Å ena sidan revoltera mot, å andra sidan inordna mig i ödet.

Gemensamma värderingar som omgav mig var: du skall inte förhäva dig och tro att just du är något, du skall inordna dig och underordna dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0