En annan sorts dag

Idag onsdag blir en annan sorts dag. En roligare dag. Det känner jag redan, fast klockan bara är 4. För en som lägger sig mycket tidigt - i förrgår vid 19 och igår vid 21 - är det inte så mycket att klaga på.

Min nedstämdhet igår har nog inte bara med situationens allvar och besvär från behandlingen att göra. Jo, jag har lite ont, lite svid, lite ledvärk och rejält ont då jag kissar. Det känns faktiskt som om jag fått frätande lut i blåsan. Det är en bra beskrivning. Symtomen hör till, vad jag förstår. Jag är snarast glad att jag känner såpass, trots att jag kunde behålla soppan så kort tid i måndags.

Med i bilden finns också sömn. Eller brist på. I natt har jag sovit kanske 3-4 timmar i ett sträck och då känns det annorlunda. Igår natt sprang jag som en tätting på toaletten, uppemot 2 gånger i timmen, och då är det inte lätt att hinna få den där djupsömnen som är så viktig.

Tack och lov att jag har lätt att somna om, åtminstone på den första halvan av natten. Nu, så här kl 4 - 5 är det värre. Antingen vaknar jag för gott, eller så har jag en längre vakenperiod. Då roar jag mig med sudoku, blogg, böcker och sånt. För att inte tala om patienserna. Och tidningarna. Jag har fått en provprenumeration på Dagens Industri, så för tillfället bläddrar jag igenom tre tidningar på morgonen, DI, DN och TÅ (Tidningen Ångermanland). Det tar flera timmar.

Från kl 6 kommer morgonprogrammen på TV. Jag brukar välja TV1 först, och när jag ledsnat går jag över till TV4. Efter 10 tar Malou von Siewers över på 4-an, och hon har ett behagligt lugn och angelägna teman, så henne tittar jag också på ibland. Senare på dagen är TV24 en guldgruva. Där sänds föreläsningar, konferenser och debatter från olika tillställningar den senare tiden. Om dom käbblar, stänger jag av. Om dom förmedlar passionerad kunskap lyssnar jag gärna. Himla intressant. Igår lärde jag mig mer om hjärnan. Tänk att det är så himla kul att lära sig nya saker. Det har sina fördelar att vara halvtidsfrisk.

Nu, när jag sovit så gott, ser jag fram emot en annan sorts dag.

Kommentarer
Postat av: adepten

barnprogrammen då? dom har ju en uppsjö med barnprogram vid den tiden på morgonen har jag plötsligt fått den tvivelaktiga förmånen att upptäcka... :-)
sköt om dig! kram

2007-11-07 @ 10:33:39
Postat av: Kontext

Ja du, livet har olika skeden.

Barnprogram - vad är det för nåt? Det måste vara för nån annan sorts inomjordingar än vad jag är. Men jag är väldigt beredd att ha anledning att upptäcka dem. Som mormor. Men hittills har jag inte fått till det. ;-)

2007-11-07 @ 11:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0