Fattbart

Kommentar till "ofattbart". Jag tycker nog att jag är lite hård mot mig själv.

Det är klart att jag vet att tillvarons ändliga villkor gäller även mig och mina vänner. Det är väl en sund överlevnadsstrategi att leva livet medan det pågår, att vara i nuet och inte ständigt och jämt gå och befara det värsta? Vad är det för slags liv, om jag ständigt ska tänka på att jag eller mina vänner kan bli dödligt sjuka eller att stor olycka ska drabba oss? Det är väl en bra överlevnadsstrategi att hantera det som kommer när det kommer?

Priset jag betalar för mitt blåögda förhållningssätt är att det kan kännas hårt, sorgligt, för djävligt etc när det svåra väl dyker upp. Det är ett pris jag betalar för att slippa gå och befara det värsta hela tiden.

Nu är jag där. Det svåra har dykt upp. Jag känner mig ensammen, är ledsen, trött och rädd för vad framtiden har i sitt sköte. Det är rent ut sagt tungt. Så har jag det just nu. Jag behöver minsann inte hålla på att slå på mig själv för att jag är överrumplad av min blåscancer. Det räcker gott som det är utan att jag behöver slå på mig själv också.

Jag ändrar rubriken "ofattbart" till "fattbart". Jag fattar att livets ändliga villkor gäller även mig. Det är tungt. Just nu. Inte jämt.

Jag har läst mig till att det kan komma en nedstämdhet EFTER behandlingen. Man känner sig ensammen och tom med sina frågor och sin oro, medan omvärlden drar en lättnades suck över den lyckade behandlingen. Om jag är så här nedstämd redan nu UNDER behandlingen, hur ska det då bli senare?

Hallå! Det får jag ta itu med då. Jag har stor kompetens runt mig och tillgång till professionellt stöd, om jag ber om det. Och jag är kapabel till självstöd. Så det behöver jag alls inte oroa mig för, NU.

Fattaru?

Kommentarer
Postat av: Sundsvallsbiet

Kram

2007-11-06 @ 16:09:21
Postat av: P

En stor KRAM till kommer här

Jag vet inte om jag är troende men jag älskar en passus, i den stora boken, som vill ge :"jag omsluter Dig på alla sidor och håller Din hand".........

2007-11-06 @ 17:25:03
Postat av: Kontext

Kära Bi och P. Om ni bara visste vad era kommentarer värmer. Helt sanslöst. Känner mig omsluten och hållen i handen, så liten jag är.
Kram

2007-11-06 @ 17:32:29
Postat av: iprincipfrisk

I princip sjuk kände jag mig igår, men idag är det nog iprincipfrisk, så jag ska "döpa om" mig till det.
Det måste få pendla - humöret menar jag:
nedstämd - förbannad osv.
Men ett antal matcher kommer det att bli, inte sant?

2007-11-06 @ 21:03:09
Postat av: Inger i Göteborg

Finns med Dig. Tänker på Dig.
Stor kram

2007-11-06 @ 23:45:13
Postat av: Kontext

Ja du, Iprincipfrisk. Antar att vi båda har våra matcher att gå nu. Vi får heja på varandra. Bra att du har den styrka som en iprincipfrisk människa har, för det kommer väl att behövas framöver.

2007-11-07 @ 13:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0