Mörka eller inte mörka
På affären här hemma igår träffade jag MS, en företagarkollega i annan bransch inom tjänstesektorn. Hon berättade att hon är en trogen läsare av min blogg, mest för att hon en tid trott att hon är i liknande situation som min, fast med bröstcancer. Det senaste beskedet är att hon troligen inte har bröstcancer.
Hon kände så väl igen den ångest jag beskriver inför kontakten med kunder. Hon ställer sig frågan om hon kan delta på kundmötet ditten eller ligger hon på operationsbordet då? Kan hon lova leverans av datten eller räcker inte orken? Hon och hennes kollega har valt att mörka gentemot kunder.
Min egen kära samarbetspart/kollega GLH menar att vi förmodligen hanterar situationen okonventionellt genom att vara så öppna som vi är. Men så är också vår företagsidé att jobba med att synliggöra komplexa skeenden i grupper och organisationer, inklusive dolda processer som ändå påverkar det som sker. Då kan vi inte själva mörka, tycker vi båda.
Det blir intressant att se om vi kommer att få skit för det, eller ej. Ökar eller minskar förtroendet för oss, det undrar jag.