Höstlönn

Hösten är min favoritårstid.

Jag tycker att luften är frisk, vädret dramatiskt och färgerna sprakande. Jag vandrar i mina skogar och plockar min svamp och njuter av det. Lagar goda anrättningar. Häromdagen kom kollegan G med ett chutneyrecept på kantarell. Det kommer här. Vi åt det till en bulgurrätt. Gott.

Kantarellchutney
Skär 1 liter kantareller i grova bitar och fräs i 1 msk smör tills all vätska kokats in. Tillsätt 1 hackade scharlottenlökar och fräs en stund till.  Tillsätt 2 msk balsamvinäger och 1/2 dl vitt vin eller vatten och låt även det koka in nästan helt. Rör i 1/2 dl honung och låt koka sakta ytterligare 15 minuter. Smaka av med salt och peppar. Lägg i burk i kylskåpet, gott till både kött och fisk.

Hon pekade också på den fantastiska lönnen. Den står där helt stilla och lyser tillsammans med de andra träden. Fast mer och klarare och självklarare. Otroligt vacker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0