Syndomma mig

Gud Moder har nog hjälpt mig. Konstaterar att jag inte är sjuk med feber och behöver bäddas ner. Därför tror jag att antibiotikan gör nytta. Den som pratar med mig hör en klar och redig stämma. Nej, ur rent infektionsmedicinsk synvinkel går det här nog bara bra.

 

Det är bara det att infektionen råkat sätta sig i en av de mera hispiga blåsorna på detta jordklot. Influensan gör att den skriker och blir hysterisk. Katetern som ska avlasta och underlätta läkandet, gör att den också skriker och är hysterisk. Skrattar jag, så blir den hysterisk. Sätter eller ställer jag mig. så reagerar den också. Gaser som rumlar i magen och hosta ska vi inte tala om. Kort sagt, hur jag än gör, så går den i hysteri.


Med hysteri menar jag trängningar och kramper med påföljande smärtsamt urinläckage. Blåsan är lugn när jag ligger halvsittande i min säng och har en kudde under knäna med mitt goniga duntäcke över mig så att jag är varm. För det mesta. Den tycker t ex att det är helt OK att jag bloggar med datorn i knät. Men även då kan den ge mig en och annan stillsamt kramande kramp för att påminna mig om sin existens. Då flåsandas jag så som jag lärde mig inför förlossning för 30 år sedan. Det är bra att kunna sånt.

 

Nu är det morgon och jag känner mig mycket bättre. Hela jag har fått vila. Några nattliga promenader bara för att tömma påsen. Och, jodå, hysterin i blåsan visade sig. Men när det inte är så tätt på given, så orkar jag med.

 

Nu gruvar jag mig för två saker. 1) I eftermiddag ska jag resa till Kungliga Huvudstaden för att tillsammans med min kollega genomföra två utbildningsdagar med vår nya kull av konsulter torsdag - fredag. Jag kommer att genomföra det, så länge jag är vid medvetande, om jag så skall bli buren på bår. Jag förstår att det är långt utöver vad som är vettigt för mig just nu. Och jag ber till Gud så att inte infektionen tar ny fart. 2) På måndag ska jag få nästa instillation. Bara jag tänker på det reagerar blåsan med trängning och kramp. Men det är långt till dess.

 

Jag undrar om det är sånt här min läkare menar, när hon säger att blåsan kan ha blivit så skadad och vara så besvärande, att man behöver ta bort den av den anledningen, trots att den inte har cancer längre. Om det tänker jag just nu att ska det vara så här, så är jag mer än nöjd med att få den borttagen.

 

Syndomma mig. Just nu.


Kommentarer
Postat av: Vännen Västerås

jag tycker synd om dig, finns det ingen annan klok människa som kan åka och möta konsulterna så du kan ligga kvar under täcket, det lät så skönt och din blåsa säger att du behöver det mest av allt just nu. Hoppas att den håller sig lugn ändå, jag håller tummarna.

2008-02-27 @ 08:06:53
Postat av: kajsa

Skönt att du börjar bli bättre=)

2008-02-27 @ 19:52:33
URL: http://blogg.passagen.se/smyckeria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0