Nyårslöfte

Min vän Vildhundens klagan var den som lärde mig blogga. Han brukar ge mig uppmuntrande kommentarer under namnet Ulf. Tack Man Wulf för senaste kommentaren i gårdagens blogg. Där säger han att det kan vara troligt att det tar lika lång tid att bli frisk som att bli sjuk. Det är, om inte en tröst, så i alla fall något att hålla mig till när det gäller förväntningar på att fungera normalt. Det påminner om och hjälper till med perspektiveringen.

När jag tänker efter. Ur blåsans perspektiv är den invaderad av cancer, troligen i åratal eftersom cancern var utbredd, och under det senaste halvåret kontinuerligt och aktivt misshandlad av friskvården. Under tre operationer har de hyvlat, knipsat, skurit och bränt bort delar av min blåsa. Vid senaste tillfället på Lucia gick det till och med hål pga misshandeln. Under hösten har jag fått 6 instillationer som känts som lut. Vid varje tillfälle har jag kissat ut något som nog varit blåshinna. Min blåsa är alltså traumatiserad. Den är gjord av glatt muskulatur och alltså inte viljestyrd. Den reagerar som den gör, inte som jag vill. När den nu på sistone får en simpel urinvägsinfektion i sig blir den hysterisk.

Nu inser jag att 1) jag själv behöver fatta att jag ska ha rejält tilltagen rehabiliteringstid och att 2) jag dessutom behöver stå upp för det gentemot kunder och kollegor. Ännu en utmaning. Hej och hå. Tidsoptimisten Kontext får en rejäl prövning. Jag behöver fatta att min blåsa är i trauma och behandla den därefter. Suck.

På årets första dag är det som upplagt för ett nyårslöfte. Jag ska ta hänsyn till min traumatiserade blåsa. För övrigt, gott nytt år på er alla.

Kommentarer
Postat av: Annsingen

God Fortsättning!

2008-01-01 @ 08:06:25
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Ulf

God fortsättning :-)

2008-01-01 @ 10:34:19
URL: http://vildhunden.blogspot.com
Postat av: adepten

Gott Nytt År till dig också! Kram //Ullis

2008-01-02 @ 20:06:01
Postat av: Vännen i Västerås

God fortsättning

2008-01-02 @ 22:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0