Igelkott

Det här hände när jag var hos min blåskompis i V. När vi satt och åt grillad middag och drack vin under partytältet och katten låg och dåsade i kvällningen kom en liten igelkott förbi. Vi hade sett den under en buske tidigare. Nu kom den fram till oss och nosade hit och dit. Så gick den fram till katten och nosade, nos mot nos. Katten var alldeles cool, utom svansen som rörde sig avslöjande hit och dit. Det fanns upphetsning inuti den kroppen.

 

Som veterinärdotter tänkte jag – är den lilla igelkotten riktig eller är den sjuk och därför inte människoskygg? Svar på min fråga får jag aldrig. Kotten vandrade i maklig takt vidare till en skräphög och fortsatte att nosa sig fram i tillvaron.

 

Det hela kändes märkligt. Den var faktiskt bara några decimeter ifrån oss och det var den som kom till oss, inte tvärtom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0