Rapport från sofflocket

Rehabiliteringen fortsätter lyckosamt. Sedan jag drog ut katetern i morse och sett till att äta ordentligt med smärtstillande och i övrigt hålla mig lugn, så är också blåsan rätt lugn. Den krampar bara då jag kissar och då känner jag också av rejäl taggtråd. Det är lite småsvettigt just då, men inget som oroar mig. Jag har det helt enkelt väldigt gott nu när jag fattat hur lugnt jag ska ta det.

 

Löser korsord. Lägger patiens. Läser. Skriver mail och blogg. Laddar hem sommarprogram. Nyligen lyssnade jag på Antonia Ax-son Jonsson. Hon formulerade sig kring meningen med företagande på ett sätt som jag delar. I skärningspunkten mellan kommersialism och idealism sker förnyelsen. Och. Alla behöver vi verka för en fungerande värld, långt efter att vi själva lämnat jordelivet.

 

Det är fantastiskt det här med att kunna ladda hem både radio- och TV-program och titta när man själv vill. Jag ska bara lära mig att koppla ihop mina tekniska prylar så jag kan få bättre ljud i skällan. Det får mina nära och kära hjälpa mig med när de kommer nu endera dagen.

 

Jag är helt enkelt vid mycket gott mod, nu när blåsan inte är så hispig längre. Jag vet att jag har mer eller mindre livsavgörande besked att vänta på, men de oroar mig just inte alls. Jag har verkligen lärt mig att leva gott med den här ovissheten som det är att leva med cancer. Jag tog mig en orosdag eller två före operationen. Kanske tar jag mig nåt dito inför beskedet jag väntar på. Dessemellan lever jag mer än gott. Särskilt när jag inte har så svåra fysiska besvär eller då jag rättar mun efter matsäck. Som nu, t ex. Nu får blåsan helt styra vad jag tar mig för. Och sämre kan man ha, det försäkrar jag.

 

På friskhuset berättade min läkare något för mig som får stanna oss emellan. Det får mig att reflektera över hennes okonventionella patientkontakt. Jag har mer aktivt börjat fundera på vad jag uppskattar i vår kontakt läkare – patient och vad det gör med mig och vad jag inte uppskattar. Får lust att skriva av mig om det, när jag tänkt några varv till. Jag har exakt ett års erfarenhet av kontakt med henne. Jag gjorde en miss igår som gjorde gårdagen till ettårsdag. Har kollat närmare. Det är idag för ett år sedan som hon upptäckte… Det passar mig utmärkt att reflektera över nåt, när jag ändå mest bara ligger på sofflocket.

 

För övrigt. Idag fyller Nelson Mandela 90. Grattis Nelson.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Nelson Mandela är OCKSÅ en fd terroristledare. Glöm inte det! Han har ansvaret för en hel del otrevligheter där många oskyldiga dödats. Och idag är S A ingen demokrati utan en stat styrt av ANC. Dåligt dessutom...



2008-07-18 @ 16:20:09
Postat av: Anonym

hælsning från danmark :-)

2008-07-19 @ 20:58:50
Postat av: vænnen i væsterås

glømde att underteckna førra medelandet

2008-07-19 @ 21:00:24
Postat av: Kontext

Nån jag känner i Danmark?

2008-07-20 @ 08:13:19
Postat av: vännen i västerås

Det var ju bara jag som hälsade från ett hotell i Danmark:-)

2008-07-20 @ 20:33:26
Postat av: Kontext

Aha. Du förstår, jag känner en del folk i Danmark, så jag undrade vem...

2008-07-21 @ 16:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0