Det här med bloggande

Jag är ambassadör för kvinnligt företagande och ingår som en av 880 kvinnor i ambassadörsgänget. Vi har ett forum på Nuteks hemsida där vi bl a kan blogga. Det är ett internt forum, som utomstående inte kan läsa. Det är jag för övrigt kritisk till. Våra företagspresentationer och vårt bloggande verkar vara en affär för inbördes dialog och beundran. Men vi skulle ju inspirera andra! Vi har ju ett uppdrag att inspirera kvinnor att bli företagare. Våra målgrupper är skolor, universitet, nätverk m fl.  Folket på Nutek verkar vara alldeles till sig över framsyntheten att använda hemsidan så där digitalt och interaktivt. Men, som sagt, det är inte en utomstående kotte som kan se att det sjuder i inspirationsleden.

 

Vårt företag har fått igång bloggfunktionen och jag bloggar där lite grann. Det kan läsas av alla. Jag håller på att lära mig tekniken och reflekterar över etiken runt externa gästbloggare och interna bloggare hos oss. Det är en hel del att tänka på. Vem ska kunna lägga in text, vem ska kunna revidera, vem ska kunna plocka bort ovälkomna kommentarer och vem ska kunna ta bort bloggen? Och hur ska det lösas rent tekniskt.  Det där web-programmet Drupal medgör verkligen en hel del möjligheter som jag använder mig av, så sakteliga.

 

Å så har jag den här privata anonyma bloggen. Jag har varit flitig i drygt ett år och kommer förmodligen att trappa av rejält, men kanske inte skippa helt och hållet.

 

Det är mycket av bloggande i mitt liv. Och jag lär mig. För drygt ett år sedan började jag blogga för att lära mig mediet. Nu ett år senare kan jag verkligen en hel del mer. Inte bara om hur man skriver och publicerar och också hur bloggen kan användas internt, anonymt eller öppet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0