Från obotlig till botlig - ?

Inspiration och målbild funkar just nu. För detta har jag att tacka min viktväktande blåskompis i V och hennes idé om Pilgrimsvandring, som har sitt grepp om mig. De senaste dagarna har jag varit flitig med motionerandet. Det är i och för sig relativt, för jag behöver bygga försiktigt. Men i alla fall. Jag har varit flitig med att promenera och nu sist också simma.

 

Jo, jag har nog mig själv att tacka också. För nu omprövar jag mig själv. Nu vill jag så gärna ha andledning att kunna göra ytterligare en omprövning om ett tag - bilden av mig som en obotlig tungviktare eller jojobantare och jojomotionär. En som bara inte kan hålla kost och motion i lagom hälsosamma proportioner annat än under projektperioder.

 

Min målbild är att ändra synsätt på mig själv i den här frågan, från obotlig till botlig. Om låt säga tre månader vill jag kunna säga att jag helt självklart och naturligt äter hälsosamt (regelbundet, lagom mycket och enligt tallriksmodellen) och motionerar regelbundet, hälsosamt och lustfyllt. Om tre månader ska det synas resultat på vågen och kännas i kroppen. Inte revolutionerande resultat, men dock.

 

En mjuk revolution skulle sitta fint. Och ja, jag vet att det är jag som är revolutionären. Det är nu omprövningen kommer in i bilden. Jag ömprövar min självbild, jag är botlig. Det går. Bakslag är inte till för att straffa mig utan bara gupp på vägen. Det är vägen som är det viktiga, inte guppen.

 

Jag tänker inte räkna prickar och rita viktdiagram. Jag tänker inte sätta antal gånger och minuter på de fysiska aktiviteterna. Jag tänker däremot förhålla mig som att jag är botlig och så har jag en social och hälsosam målbild. En lång promenad i Spanien i trevligt sällskap.


Kommentarer
Postat av: vännen i Västerås

Vad bra! Precis så kan man tänka....hm.

Jag kom att tänka på en berättelse från Indien. En jägare som skall jaga ett lejon går, i tanken, igenom sin jakt steg för steg och själva jakten blir därigenom en formalitet.. Kallas kognitiv repetition. Kanske kan man skippa VV.

kram

2009-02-23 @ 08:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0